Wederom sluit een retailketen haar deuren. Na 40 jaar komt er een eind aan de Kijkshop. Ruim 70 winkels sluiten haar deuren en daarmee verliezen 400 medewerkers hun baan. Het ging al lange tijd slecht bij de retailketen dat in Zweedse handen was. In 2016 was het verlies nog 18,5 miljoen euro en in 2015 ruim twintig miljoen euro. De Zweedse eigenaar The One vraagt morgen het faillissement aan. Het is dan uiteraard aan de curator om te kijken of een eventuele verkoop of doorstart mogelijk is.
Afgelopen jaar werd al aangekondigd dat er 20 winkels zouden worden gesloten. Dit bleek niet voldoende te zijn. Een stukje nostalgie en een vaste waarde in het straatbeeld gaat verloren. Eerlijk is eerlijk het concept uit de jaren zeventig en tachtig was natuurlijk wel hopeloos verouderd. De Kijkshop was destijds met haar glazen vitrinekasten en invulformulieren wel degelijk vernieuwend. Echter dat was wel ruim 40 jaar geleden. De investeerder Björn Serving had dit overigens ook al wel gezien. Hij had al eerder aangeven dat de winkels in de huidige vorm geen bestaansrecht meer hebben. Het is opmerkelijk dat men het toch zo ver heeft laten komen of was het zinkende schip eigenlijk al jaren gezonken? Kijkshop is echt een typisch voorbeeld van een formule die werkelijk op alle punten de welbekende boot heeft gemist. De formule was gewoon oubollig en verre van hip en modern.
De ingezette koerswijziging waarbij meer focus zou komen te liggen op online aankopen blijkt echter veel en veel te laat te zijn zo weten we nu. In oktober lanceerde de Kijkshop een consumer to consumer-platform Kijk Bij Mij. De app blijft vooralsnog wel bestaan. Consumenten kunnen daarmee geld verdienen door andere consumenten te adviseren over hun aankoop. Dit lijkt meer succesvol aangezien er in de eerste zes weken al honderdduizend mensen de app hebben gedownload. We gaan het zien!
[Afbeeldingen © Donald Trung – Wikipedia]