Nieuws08.09.2015

Jongeren ervaren zelf gevolgen smartphonegebruik in het verkeer


Appen in het verkeer is levensgevaarlijk. Wie vaak op de weg zit zal kunnen bevestigen dat heel wat chauffeurs achter het stuur met hun smartphone zitten ’te spelen’ tijdens het rijden. Maar niet alleen automobilisten gaan in de fout, ook zie je steeds meer ‘appende’ jongeren op de fiets. Dit leidt ertoe dat de aandacht niet meer op de weg is gericht, wat het aantal fietsongevallen vergroot. Om jongeren meer bewust te maken van de risico’s introduceert Verkeersveiligheidsorganisatie TeamAlert daarom een simulatievideo en een spel waarmee jongeren direct de gevaren van afleiding in het verkeer kunnen ervaren.

Met de simulatievideo en het spel, gericht op afleiding en reactiesnelheid, brengen jongeren de opgedane kennis direct in de ‘praktijk’. Door te laten zien hoe afleiding werkt merken zij zelf welk type gedrag gevaarlijk is binnen verkeerssituaties. Uit onderzoek blijkt dat leren wordt versterkt door praktijkervaring. Hiermee wil TeamAlert jongeren ontmoedigen om de smartphone te gebruiken in het verkeer.

Het project is inmiddels al een aantal keren uitgevoerd en zowel leerlingen uit de brugklas als mbo-studenten zijn enthousiast. De simulatie video zit verwerkt in de projecten Kruispunt, Streetbeat en StudioFlits!. In de projecten LaMaZien en Roadtrip wordt doormiddel van een stoplicht en een stopwatch de reactiesnelheid van de groep leerlingen gemeten. Eerst gewoon en daarna terwijl ze door iets worden afgeleid. Leerlingen ervaren zo dat je reactiesnelheid minder wordt naar maten je wordt afgeleid.

Impressie uit de simulatie video
Impressie uit de simulatie video

TeamAlert voert jaarlijks ruim 300 projecten uit op middelbare scholen, hierbij staat het thema verkeersveiligheid centraal. De educatiemedewerkers van TeamAlert maken thema’s bespreekbaar onder jongeren en werken aan het ontwikkelen van een positieve sociale norm. Binnen ieder project zijn verschillende mechanismen van gedragsbeïnvloeding verwerkt. Deze worden ingezet om succesvol de kennis, houding, intentie en het gedrag van jongeren te beïnvloeden.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Onderwijs

Huawei wil technologie inzetten om de digitale kloof te overbruggen

Digitale inclusie betekent dat iedereen kan deelnemen aan de digitale samenleving. Dit houdt in dat iedereen toegang heeft tot digitale apparaten en internet, beschikt over de nodige digitale vaardigheden en ondersteuning krijgt om effectief gebruik te maken van digitale diensten. Het doel is om te voorkomen dat mensen worden buitengesloten in een steeds digitaler wordende wereld

Tech in Asia15.11.2024

Huawei wil technologie inzetten om de digitale kloof te overbruggen

Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?

De doorstroomtoets is een belangrijk instrument binnen het Nederlandse onderwijssysteem, ontworpen om studenten te helpen bij de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.

Lifestyle13.06.2024

Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?

Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen

Logitech heeft voor de Benelux de Logitech Learn uitgebracht: dat zijn bedrade headsets die op maat zijn gemaakt voor jonge leerlingen. Vooral om hen te helpen gefocust te blijven, langdurig te studeren en optimaal klaar...

Gadgets05.04.2023

Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen

Waarom mammoeten belangrijk zijn voor het metaverse

Het metaverse wordt tot nu toe vooral in verband gebracht met vermaak en retail, maar er is nog een andere belangrijke functie die het metaverse straks heeft: educatie. Om die reden is het fantastisch dat er straks leven...

Metaverse04.03.2022

Waarom mammoeten belangrijk zijn voor het metaverse

Apple onthult nieuwe middelen om op de basisschool te leren programmeren

Apple onthult nieuwe middelen voor basisschoolleerlingen en -leerkrachten, zoals de nieuwe activiteitengids ‘Iedereen kan programmeren: voorschoolse en vroegschoolse educatie’. Daarmee strekt het aanbod programmeerle...

Technology08.10.2021

Apple onthult nieuwe middelen om op de basisschool te leren programmeren

en inclusieve apps te leren ontwerpen
BBC maakt kindertelevisie met als doel thuisonderwijs

De Engelse staatsomroep BBC gaat iets unieks doen. Vanaf maandag 11 januari zal het kinderkanaal van de BBC (CBBC) drie uur durende basisschool-tv uitzenden om ervoor te zorgen dat alle kinderen naar educatieve programma...

Nieuws06.01.2021

BBC maakt kindertelevisie met als doel thuisonderwijs

Volgt de NPO ook?
Hybride examens en toetsen worden in 2021 gemeengoed

Tijdens COVID-19 hebben we meer dan twee miljoen thuisexamens mogelijk gemaakt. Die toetsen hadden anders niet kunnen plaatsvinden. Partners zijn niet alleen universiteiten, maar vooral ook het bedrijfsleven en leveranci...

Online08.12.2020

Hybride examens en toetsen worden in 2021 gemeengoed

35 bekende schrijvers pleiten voor andere aanpak leesonderwijs

Zo'n 35 schrijvers, onder wie Adriaan van Dis, Ellen Deckwitz, Splinter Chabot, Kluun, Paul van Loon, Manon Sikkel, Alex Boogers en Tommy Wieringa, pleiten voor een radicaal andere aanpak van leesonderwijs. En daar is ha...

Media29.10.2020

35 bekende schrijvers pleiten voor andere aanpak leesonderwijs