08.09.2015
Nieuws

Jongeren ervaren zelf gevolgen smartphonegebruik in het verkeer

By: Henk de Hooge

BlogNieuws

Appen in het verkeer is levensgevaarlijk. Wie vaak op de weg zit zal kunnen bevestigen dat heel wat chauffeurs achter het stuur met hun smartphone zitten ’te spelen’ tijdens het rijden. Maar niet alleen automobilisten gaan in de fout, ook zie je steeds meer ‘appende’ jongeren op de fiets. Dit leidt ertoe dat de aandacht niet meer op de weg is gericht, wat het aantal fietsongevallen vergroot. Om jongeren meer bewust te maken van de risico’s introduceert Verkeersveiligheidsorganisatie TeamAlert daarom een simulatievideo en een spel waarmee jongeren direct de gevaren van afleiding in het verkeer kunnen ervaren.

Met de simulatievideo en het spel, gericht op afleiding en reactiesnelheid, brengen jongeren de opgedane kennis direct in de ‘praktijk’. Door te laten zien hoe afleiding werkt merken zij zelf welk type gedrag gevaarlijk is binnen verkeerssituaties. Uit onderzoek blijkt dat leren wordt versterkt door praktijkervaring. Hiermee wil TeamAlert jongeren ontmoedigen om de smartphone te gebruiken in het verkeer.

Het project is inmiddels al een aantal keren uitgevoerd en zowel leerlingen uit de brugklas als mbo-studenten zijn enthousiast. De simulatie video zit verwerkt in de projecten Kruispunt, Streetbeat en StudioFlits!. In de projecten LaMaZien en Roadtrip wordt doormiddel van een stoplicht en een stopwatch de reactiesnelheid van de groep leerlingen gemeten. Eerst gewoon en daarna terwijl ze door iets worden afgeleid. Leerlingen ervaren zo dat je reactiesnelheid minder wordt naar maten je wordt afgeleid.

Impressie uit de simulatie video
Impressie uit de simulatie video

TeamAlert voert jaarlijks ruim 300 projecten uit op middelbare scholen, hierbij staat het thema verkeersveiligheid centraal. De educatiemedewerkers van TeamAlert maken thema’s bespreekbaar onder jongeren en werken aan het ontwikkelen van een positieve sociale norm. Binnen ieder project zijn verschillende mechanismen van gedragsbeïnvloeding verwerkt. Deze worden ingezet om succesvol de kennis, houding, intentie en het gedrag van jongeren te beïnvloeden.

Share this post