Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Appen in het verkeer is levensgevaarlijk. Wie vaak op de weg zit zal kunnen bevestigen dat heel wat chauffeurs achter het stuur met hun smartphone zitten ’te spelen’ tijdens het rijden. Maar niet alleen automobilisten gaan in de fout, ook zie je steeds meer ‘appende’ jongeren op de fiets. Dit leidt ertoe dat de aandacht niet meer op de weg is gericht, wat het aantal fietsongevallen vergroot. Om jongeren meer bewust te maken van de risico’s introduceert Verkeersveiligheidsorganisatie TeamAlert daarom een simulatievideo en een spel waarmee jongeren direct de gevaren van afleiding in het verkeer kunnen ervaren.
Met de simulatievideo en het spel, gericht op afleiding en reactiesnelheid, brengen jongeren de opgedane kennis direct in de ‘praktijk’. Door te laten zien hoe afleiding werkt merken zij zelf welk type gedrag gevaarlijk is binnen verkeerssituaties. Uit onderzoek blijkt dat leren wordt versterkt door praktijkervaring. Hiermee wil TeamAlert jongeren ontmoedigen om de smartphone te gebruiken in het verkeer.
Het project is inmiddels al een aantal keren uitgevoerd en zowel leerlingen uit de brugklas als mbo-studenten zijn enthousiast. De simulatie video zit verwerkt in de projecten Kruispunt, Streetbeat en StudioFlits!. In de projecten LaMaZien en Roadtrip wordt doormiddel van een stoplicht en een stopwatch de reactiesnelheid van de groep leerlingen gemeten. Eerst gewoon en daarna terwijl ze door iets worden afgeleid. Leerlingen ervaren zo dat je reactiesnelheid minder wordt naar maten je wordt afgeleid.
TeamAlert voert jaarlijks ruim 300 projecten uit op middelbare scholen, hierbij staat het thema verkeersveiligheid centraal. De educatiemedewerkers van TeamAlert maken thema’s bespreekbaar onder jongeren en werken aan het ontwikkelen van een positieve sociale norm. Binnen ieder project zijn verschillende mechanismen van gedragsbeïnvloeding verwerkt. Deze worden ingezet om succesvol de kennis, houding, intentie en het gedrag van jongeren te beïnvloeden.
Verder lezen over Onderwijs
Tech in Asia15.11.2024
Huawei wil technologie inzetten om de digitale kloof te overbruggen
Lifestyle13.06.2024
Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?
Gadgets05.04.2023
Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen
Metaverse04.03.2022
Waarom mammoeten belangrijk zijn voor het metaverse
Technology08.10.2021
Apple onthult nieuwe middelen om op de basisschool te leren programmeren
en inclusieve apps te leren ontwerpenNieuws06.01.2021
BBC maakt kindertelevisie met als doel thuisonderwijs
Volgt de NPO ook?Online08.12.2020
Hybride examens en toetsen worden in 2021 gemeengoed
Media29.10.2020