Nieuws29.09.2023

JetBlue dient nieuwe klacht in tegen de Nederlandse staat


Nieuwkomer dreigt door nieuwe regelgeving van Schiphol verdreven te worden

Enkele weken geleden wist JetBlue nog vol trots te melden dat de luchtvaartmaatschappij dagelijks vanaf Schiphol naar New York ging vliegen. Die blijdschap heeft inmiddels plaatsgemaakt voor boosheid. JetBlue dreigt namelijk het slachtoffer te worden van de nieuwe milieuwetgeving en geluidsoverlast beperkende afspraken tussen Schiphol en de Nederlandse staat, de zogenoemde Experimentele Regelgeving. Daardoor moet het aantal (nacht)vluchten de komende jaren beperkt worden. Zoals het er nu voor staat betekent dat het einde van de dienstverlening van JetBlue op Schiphol.

JetBlue slachtoffer van nieuwe regelgeving

JetBlue eist nu dat het Ministerie van Infrastructuur en Watermanagement de invoering van de betreffende opschort omdat da dus, zo bepleit JetBlue, in strijd is bepalingen en regelgeving voor het toelaten van nieuwkomers op de markt voor de (burger)luchtvaart. De aangepaste Experimentele Regelgeving is op 1 september door de Nederlandse overheid gepresenteerd, een paar dagen nadat JetBlue haar nieuwe dienstregeling voor Schiphol startte.

Die nieuwe regelgeving moet gefaseerd ingaan op 31 maart 2024 en 27 oktober 2024 en betekent da Schiphol het aantal jaarlijkse vliegbewegingen met 8 procent moet inperken, naar maximaal 460.000. Daardoor zullen een aantal luchtvaartmaatschappijen landings- en startrechten kwijt gaan raken. En hoewel dat ook gevolgen heeft voor maatschappijen die al langer van en naar Schiphol vliegen, lijkt het vooral slecht nieuws voor JetBlue.

Pas toegelaten na klachtenprocedure

Saillant detail: Toen JetBlue enige tijd geleden bekendmaakte ook van Schiphol te willen gaan vliegen, werd de maatschappij in eerste instantie geweigerd omdat er, zo liet de slot coördinator (Airport Coördinatie Nederland, ACNL) toen al weten. Pas nadat JetBlue dat besluit, met succes, in een klachtenprocedure aanvocht, mocht het haar dienstregeling vanaf Schiphol alsnog startten. Dat lijkt nu dus maar van korte duur te worden. Tenzij JetBlue ook in deze nieuwe klachtenprocedure in het gelijk gesteld wordt.

JetBlue stelt dat de maatschappij op basis van communicatie met de ACNL niet verwacht dat zij na het invoeren van de nieuwe regelgeving nog slots voor het vliegen van en naar Schiphol toegewezen zal krijgen. Daarom start JetBlue nu dus een nieuwe klachtenprocedure tegen de Nederlandse staat. De maatschappij stelt daarin dat de actie van de Nederlandse staat een “ongerechtvaardigde of onredelijke beperking van de toegang” betreft. Onredelijke beperkingen die door de IATFCPA voorkomen moeten worden. “Het wordt tijd dat het ministerie onmiddellijk actie onderneemt beslissende responsieve actie”, aldus JetBlue.

JetBlue: Nederlandse overheid is nalatig

De klacht van JetBlue focust op de volgende zaken:

  • Wij zijn van mening dat de Nederlandse regering het VS-EU Open Skies Akkoord schendt.
  • De Nederlandse overheid heeft actief stappen ondernomen om de markt af te sluiten voor nieuwe toetreders.
  • Vervoerders met historie op Schiphol krijgen te maken met een capaciteitsreductie van 4%. Nieuwkomers zoals JetBlue worden geconfronteerd met een volledig gesloten markt en 100% uitsluiting van de markt. Dit is geen eerlijke of proportionele uitkomst, ondanks toezeggingen van de Nederlandse overheid dat dit niet het geval is.
  • De acties van JetBlue worden niet lichtvaardig opgevat; we willen er gewoon voor zorgen dat onze twee dagelijkse vluchten op AMS kunnen blijven bestaan.
  • Gezien de Nederlandse schendingen hebben wij de Amerikaanse regering gevraagd formeel overleg te starten met Nederland en de Europese Unie om tot een oplossing te komen.
  • Als er geen oplossing wordt gevonden, hebben we de Amerikaanse regering gevraagd stappen te ondernemen tegen Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, om ervoor te zorgen dat zij op dezelfde manier worden behandeld als Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen.

“Op grond van artikel 15, lid 3 en 4, van de Overeenkomst is de Nederlandse regering verplicht zich te houden aan de Evenwichtige Aanpak in verband met de goedkeuring en implementatie van de Experimentele Regeling. De Evenwichtige Aanpak zorgt ervoor dat er op geluid gebaseerd kan worden gewerkt. Beperkingen moeten als laatste redmiddel worden opgelegd, en alleen nadat de geluidshinder is teruggedrongen” … “Voor alle duidelijkheid: de schending door de Nederlandse regering van de overeenkomst beperkt zich niet uitsluitend tot het onvermogen om de evenwichtige aanpak te volgen. Artikel 15, lid 5, van de overeenkomst vereist dat wanneer een autoriteit verplichte, op geluidshinder gebaseerde exploitatiebeperkingen oplegt op een luchthaven, dergelijke beperkingen ‘niet restrictiever mogen zijn dan nodig is om de voor een specifieke luchthaven vastgestelde milieudoelstelling te verwezenlijken’. De Experimentele regulering schendt dat, door een algehele reductie van het vliegverkeer te eisen”, zo staat te lezen in de nieuwe klacht van JetBlue. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Schiphol

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol maakt veel lawaai, maar het kan nog veel erger

De afgelopen weken is weer veel gedoe rondom onze nationale luchthaven Schiphol. Al jaren wordt gesproken over het terugdringen van het aantal vluchten. Dat leek in kannen en kruiken, maar enkele dagen geleden bleken die...

Technology21.11.2023

Schiphol maakt veel lawaai, maar het kan nog veel erger

Schiphol gaat nachtsluiting invoeren

Het kwam vandaag als een donderslag bij heldere hemel. De nieuwe, tijdelijke, CEO, Ruud Sondag, heeft geroepen dat hij ernaar streeft om Schiphol binnen enkele jaren te ‘verlossen’ van nachtvluchten, privéjets en la...

Nieuws04.04.2023

Schiphol gaat nachtsluiting invoeren

Schiphol test AI-technologie in securityproces

De handbagage van passagiers op Schiphol wordt straks bij de security gecontroleerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI). De luchthaven start daarvoor een samenwerking met security technologiebedrijf Pangiam. Do...

Technology13.03.2023

Schiphol test AI-technologie in securityproces

AI moet lange wachtrijen en geannuleerde vluchten helpen voorkomen
Een goedkope zomervakantie in eigen land. Of toch daarbuiten?

Uit een onderzoek van het onderzoeksbureau iVOX blijkt dat de prijs, het weer en de natuur belangrijke factoren zijn voor het vastleggen van onze vakantiebestemming. Maar kunnen we nog dezelfde eisen stellen als voor de...

Lifestyle27.02.2023

Een goedkope zomervakantie in eigen land. Of toch daarbuiten?

Proef met zelfrijdende rolstoelen op Schiphol

Wie wel eens op Schiphol geweest is, heeft ze wel eens gezien, de karretjes waarop minder valide passagiers naar hun bestemming op het vliegveld getransporteerd worden. Ze hebben wel wat weg van een golfkar en nemen noga...

Technology22.02.2023

Proef met zelfrijdende rolstoelen op Schiphol

​Waarom de bagageband op Schiphol zo open en bloot is

Het blijft bijzonder: op Schiphol arriveren en je koffer tussen allemaal andere koffers op de bagageband zien aankomen. Iedereen kan allerlei koffers pakken, maar is het wel zo vrijblijvend als het lijkt? Er is een reden...

Gadgets15.06.2022

​Waarom de bagageband op Schiphol zo open en bloot is

Schiphol gaat met een app vlieglawaai melden

Luchthaven Schiphol komt met een app die vlieglawaai voor omwonenden kan voorspellen. Dat is de uitkomst van een onderzoek uit 2019 naar de informatiebehoefte van omwonenden. Het ontdekte dat er een aanzienlijke vraag is...

Technology12.02.2021

Schiphol gaat met een app vlieglawaai melden