Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Enkele weken geleden wist JetBlue nog vol trots te melden dat de luchtvaartmaatschappij dagelijks vanaf Schiphol naar New York ging vliegen. Die blijdschap heeft inmiddels plaatsgemaakt voor boosheid. JetBlue dreigt namelijk het slachtoffer te worden van de nieuwe milieuwetgeving en geluidsoverlast beperkende afspraken tussen Schiphol en de Nederlandse staat, de zogenoemde Experimentele Regelgeving. Daardoor moet het aantal (nacht)vluchten de komende jaren beperkt worden. Zoals het er nu voor staat betekent dat het einde van de dienstverlening van JetBlue op Schiphol.
JetBlue slachtoffer van nieuwe regelgeving
JetBlue eist nu dat het Ministerie van Infrastructuur en Watermanagement de invoering van de betreffende opschort omdat da dus, zo bepleit JetBlue, in strijd is bepalingen en regelgeving voor het toelaten van nieuwkomers op de markt voor de (burger)luchtvaart. De aangepaste Experimentele Regelgeving is op 1 september door de Nederlandse overheid gepresenteerd, een paar dagen nadat JetBlue haar nieuwe dienstregeling voor Schiphol startte.
Die nieuwe regelgeving moet gefaseerd ingaan op 31 maart 2024 en 27 oktober 2024 en betekent da Schiphol het aantal jaarlijkse vliegbewegingen met 8 procent moet inperken, naar maximaal 460.000. Daardoor zullen een aantal luchtvaartmaatschappijen landings- en startrechten kwijt gaan raken. En hoewel dat ook gevolgen heeft voor maatschappijen die al langer van en naar Schiphol vliegen, lijkt het vooral slecht nieuws voor JetBlue.
Pas toegelaten na klachtenprocedure
Saillant detail: Toen JetBlue enige tijd geleden bekendmaakte ook van Schiphol te willen gaan vliegen, werd de maatschappij in eerste instantie geweigerd omdat er, zo liet de slot coördinator (Airport Coördinatie Nederland, ACNL) toen al weten. Pas nadat JetBlue dat besluit, met succes, in een klachtenprocedure aanvocht, mocht het haar dienstregeling vanaf Schiphol alsnog startten. Dat lijkt nu dus maar van korte duur te worden. Tenzij JetBlue ook in deze nieuwe klachtenprocedure in het gelijk gesteld wordt.
JetBlue stelt dat de maatschappij op basis van communicatie met de ACNL niet verwacht dat zij na het invoeren van de nieuwe regelgeving nog slots voor het vliegen van en naar Schiphol toegewezen zal krijgen. Daarom start JetBlue nu dus een nieuwe klachtenprocedure tegen de Nederlandse staat. De maatschappij stelt daarin dat de actie van de Nederlandse staat een “ongerechtvaardigde of onredelijke beperking van de toegang” betreft. Onredelijke beperkingen die door de IATFCPA voorkomen moeten worden. “Het wordt tijd dat het ministerie onmiddellijk actie onderneemt beslissende responsieve actie”, aldus JetBlue.
JetBlue: Nederlandse overheid is nalatig
De klacht van JetBlue focust op de volgende zaken:
- Wij zijn van mening dat de Nederlandse regering het VS-EU Open Skies Akkoord schendt.
- De Nederlandse overheid heeft actief stappen ondernomen om de markt af te sluiten voor nieuwe toetreders.
- Vervoerders met historie op Schiphol krijgen te maken met een capaciteitsreductie van 4%. Nieuwkomers zoals JetBlue worden geconfronteerd met een volledig gesloten markt en 100% uitsluiting van de markt. Dit is geen eerlijke of proportionele uitkomst, ondanks toezeggingen van de Nederlandse overheid dat dit niet het geval is.
- De acties van JetBlue worden niet lichtvaardig opgevat; we willen er gewoon voor zorgen dat onze twee dagelijkse vluchten op AMS kunnen blijven bestaan.
- Gezien de Nederlandse schendingen hebben wij de Amerikaanse regering gevraagd formeel overleg te starten met Nederland en de Europese Unie om tot een oplossing te komen.
- Als er geen oplossing wordt gevonden, hebben we de Amerikaanse regering gevraagd stappen te ondernemen tegen Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, om ervoor te zorgen dat zij op dezelfde manier worden behandeld als Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen.
“Op grond van artikel 15, lid 3 en 4, van de Overeenkomst is de Nederlandse regering verplicht zich te houden aan de Evenwichtige Aanpak in verband met de goedkeuring en implementatie van de Experimentele Regeling. De Evenwichtige Aanpak zorgt ervoor dat er op geluid gebaseerd kan worden gewerkt. Beperkingen moeten als laatste redmiddel worden opgelegd, en alleen nadat de geluidshinder is teruggedrongen” … “Voor alle duidelijkheid: de schending door de Nederlandse regering van de overeenkomst beperkt zich niet uitsluitend tot het onvermogen om de evenwichtige aanpak te volgen. Artikel 15, lid 5, van de overeenkomst vereist dat wanneer een autoriteit verplichte, op geluidshinder gebaseerde exploitatiebeperkingen oplegt op een luchthaven, dergelijke beperkingen ‘niet restrictiever mogen zijn dan nodig is om de voor een specifieke luchthaven vastgestelde milieudoelstelling te verwezenlijken’. De Experimentele regulering schendt dat, door een algehele reductie van het vliegverkeer te eisen”, zo staat te lezen in de nieuwe klacht van JetBlue. Wordt ongetwijfeld vervolgd!
Verder lezen over Schiphol
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology21.11.2023
Schiphol maakt veel lawaai, maar het kan nog veel erger
Nieuws04.04.2023
Schiphol gaat nachtsluiting invoeren
Technology13.03.2023
Schiphol test AI-technologie in securityproces
AI moet lange wachtrijen en geannuleerde vluchten helpen voorkomenLifestyle27.02.2023
Een goedkope zomervakantie in eigen land. Of toch daarbuiten?
Technology22.02.2023
Proef met zelfrijdende rolstoelen op Schiphol
Gadgets15.06.2022
Waarom de bagageband op Schiphol zo open en bloot is
Technology12.02.2021