Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Eind maart 2023 zal Israel niet meer bereikbaar zijn voor viermotorige toestellen. Dat heeft de lokale luchtvaartautoriteit (IAA) besloten. Dit betekent dat luchtvaartmaatschappijen die met kisten zoals de Boeing 747 of Airbus A380 op Israel vliegen vanaf dan andere toestellen moeten gaan inzetten. Duurzaamheid is de belangrijkste reden dat de IAA tot deze maatregel besloten heeft. De grote, kerosine verslindende en luidruchtige vliegtuigen worden gezien als een van de meest vervuilende en milieubelastende vervoersmiddelen.
Viermotorige toestellen al bijna verleden tijd
Hoewel het nog even duurt, tot 31 maart 2023, landen nu al nauwelijks nog viermotorige passagiersvliegtuigen op de Israelische luchthavens. Veel maatschappijen hebben al afscheid genomen van de Boeing 747, of zijn daarmee bezig. Hetzelfde geldt voor de Airbus A380, al wordt die her en der – door personeelstekorten – juist weer in ere hersteld. Vrijwel alle nieuwe toestellen, zoals de Boeing 777, 787 en Airbus A350, zijn uitgerust met twee motoren.
“De toename van het passagiers- en vliegtuigverkeer op Ben Gurion Airport is een milieu-uitdaging. Het weren van 4-motorige vliegtuigen is de eerste stap in een breder plan dat momenteel wordt geformuleerd”, aldus Hagai Topolansky, de baast van de IAA.
Grootste gevolgen voor vrachtvervoerders
Het zijn met name vrachtvervoerders die nog met de cargo uitvoering van de 747 vliegen. Daartoe behoort ook Israels eigen El Al Cargo. Die zullen de komende maanden op zoek moeten naar alternatieven.
De vraag is natuurlijk ook welke gevolgen de maatregel gaat hebben voor, bijvoorbeeld, een bezoek van de Amerikaanse president aan Israel. Moet ie dan op Damascus vliegen en met een ‘taxi’ naar zijn eindbestemming reizen? Dat zou wel een verhaal zijn, toch? Nou, dat gaat dus niet gebeuren. Vooralsnog gaat de 4-motorige regel namelijk niet gelden voor militaire- en regeringstoestellen. En, uiteraard, mogen 4-motorige kisten in geval van nood hun wielen ook nog altijd op de Israelische bodem laten landen.
Verder lezen over Duurzaam
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024