Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
De kans is groot dat jij in een kantoortuin werkt of weleens hebt gewerkt. Het fenomeen kantoortuin was een jaar of 15 geleden ineens razend populair. Bijna elk zichzelf respecterend kantoor haalde muren weg en maakte werkruimtes open. Zo zaten er plotseling veel meer mensen bij elkaar in een ruimte. Zo’n open cultuur en werkomgeving past niet bij iedereen. Je hebt continu afleiding en deze week maakte tv-programma De Monitor bekend dat werken in een kantoortuin zelfs ongezond is. Bovendien is er met de komst van allerlei nieuwe media de afgelopen jaren zoveel afleiding bijgekomen, dat er simpelweg teveel prikkels zijn om geconcentreerd te kunnen werken.
Niet goed voor de gezondheid
De makers van het programma hebben gesproken met 90 bedrijfsartsen. Zij lieten weten dat veel werknemers met klachten zoals stress en hoofdpijn de kantoortuin als oorzaak aanwijzen. Ook raken werknemers sneller vermoeid en ontwikkelen soms zelfs burn-outverschijnselen. Uiteindelijk leidt dit tot een groter risico op ziekteverzuim.
Collega’s en openbare vergaderingen
Het is niet voor niks dat er al jaren artikelen worden geschreven over de nadelen van kantoortuinen met titels als ‘Hoe overleef je de kantoortuin?’. Niet alleen ben je urenlang omringd door collega’s, die op zichzelf vaak al een bron van afleiding zijn, je hoort hen bovendien appen, bellen en misschien zelfs Skypen. In sommige bedrijven wordt vergaderd aan een grote tafel die in de kantoortuin staat. Al die prikkels helpen niet als je geconcentreerd werkt aan een taak.
En dan hebben we het nog niet eens over de eeuwige ’temperatuurdiscussie’. De een vindt het al snel te koud en de ander gooit liever een raam open omdat het zo warm is. Dit kan zelfs tot serieuze afleiding en irritaties leiden. Je kent zelf vast ook wel een collega die het altijd koud/warm heeft en daarover zit te zeuren. Dan ontstaat er al snel een discussie en zo blijf je met z’n allen lekker aan de praat.
Laat elkaar even dat grappige kattenfilmpje zien
En dan hebben we nog social media. Voor de meeste mensen al een bron van afleiding op zich. Je collega’s krijgen, net als jij, nieuws, appjes, en meldingen van Instagram binnen. Soms is de verleiding dan ook groot om leuke, schokkende en vooral grappige nieuwtjes met elkaar te delen. Je zal maar net dat hilarische kattenfilmpje op Facebook zien waarvan je weet dat een collega dat grappig vindt. En zo houd je elkaar steeds van het werk en gaat het ten koste van de productiviteit. Dat zorgt weer voor meer stress. Je vraagt je bijna af waarom er nog kantoortuinen zijn.
Zo laat je je niet afleiden in de kantoortuin – 5 tips
In kantoortuinen kunnen werkgevers meer personeel kwijt. Dat scheelt ruimte en kosten. We weten inmiddels wat de nadelen zijn. Hoe zorg je ervoor dat je je niet laat afleiden in de kantoortuin?
- Koop een goede koptelefoon. Liefst een exemplaar waarmee je het geluid van buitenaf bijna helemaal wegfiltert. Noise cancelling headphones worden niet voor niets goed verkocht. Probeer het eens uit!
- Vraag je werkgever om speciale ‘stilteplekken’ te creëren. Hokjes of kantoren waarin je zonder afleiding aan het werk kunt gaan.
- Maak duidelijke afspraken met je collega’s. Misschien is het zelfs mogelijk om blokken af te spreken met tijden waarop iedereen elkaar met rust laat.
- Zet je eigen telefoon in vliegtuigstand wanneer je geconcentreerd aan een taak werkt. Is die afleiding ook meteen even weg.
- Ga apart zitten als je 1-op-1 met een collega in overleg gaat.