Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
Al jaren is er een dalende trend zichtbaar als het gaat om het aantal contante afgerekende transacties. Een logische ontwikkeling aangezien het in omloop houden van contant geld duur is. Uiteraard heeft het betalen met content iets nostalgisch maar eerlijk is eerlijk in het tijdperk van internet en de connected world is contant geld achterhaald. Betalen met contant geld gaat voorgoed naar de geschiedenisboeken.
Consumenten kiezen, uiteraard mede dankzij de diverse campagnes de pinpas (ook voor kleine bedragen) te gebruiken. In de detailhandel is in 2014 zelfs voor het eerst meer gepind dan contant betaald. Gemiddeld rekenden Nederlanders in 2014 53 procent van al hun aankopen aan de kassa met contant geld af en 45 procent met hun pinpas. Het gemiddelde bedrag per betaling dat contant wordt afgerekend lag overigens in 2014 nog steeds rond de 12 euro. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Betaalvereniging Nederland en de Nederlandsche Bank.
Afscheid van contant geld?
Het lijkt een kwestie van tijd dat we voorgoed afrekenen met de fysieke euro munt. Zeker de introductie van contactloos betalen, waarbij voor aankopen tot en met 25 euro geen pincode ingevoerd hoeft te worden, zal hier positief aan bijdragen. De afgelopen vier jaar nam het aantal pinbetalingen met 35 procent toe, van 2,2 miljard in 2010 naar 2,9 miljard in 2014. Ook de waarde van betalingen met de pinpas kent een stijging, van 81 miljard euro in 2010 naar 89 miljard euro in 2014. Het gemiddelde pinbedrag is echter flink gedaald, consumenten pinnen zoals gezegd steeds vaker ook hun kleine aankopen.
Uiteraard is er een groot verschil tussen de diverse sectoren waarneembaar. In supermarkten of kledingwinkels rekenden consumenten in 50 procent van hun betalingen af met hun pinpas en de andere helft met contant geld. De horeca is contant nog steeds dominant, alhoewel hier een stijging in het aantal pintracties duidelijk te zien is.
Het doel is dat in 2019 het aandeel van pintransacties naar 60 procent stijgt. Het gebruik van de pinpas zal dan in de komende vier jaar met ten minste 15 procent moeten toenemen. De stijging zal uiteraard moeten komen van de bevolkingsgroep die gewend is om met contant geld te betalen. Denk hierbij aan ouderen en lager opgeleiden. Mannen, jongvolwassenen (25-34 jaar) en hoog opgeleiden maken relatief veel gebruik van de pinpas.