Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Je hebt het goed gelezen, IKEA laat klanten betalen met tijd. Klinkt dit je als muziek in de oren? Dan moet je wel in Dubai wonen, want alleen in dit land is het mogelijk om je tijd om te zetten in shoptegoed. ‘Time is money’ gaat daar dus wel heel letterlijk op. Het is een behoorlijk vooruitstrevend concept. De grote meubelwinkel is de eerste retailer die klanten laat betalen met tijd, zo lezen we op de site van Forbes.
Ver reizen = meer shoptegoed
Hoe verder je reist, hoe meer shoptegoed je krijgt van IKEA in Dubai. Sinds begin deze maand is een campagne gestart die het voor klanten mogelijk maakt om hun tijd om te zetten in geld. Dit doen ze door de medewerkers op Google Maps te laten zien welke route en hoeveel tijd zij hebben afgelegd om bij IKEA te komen. De ‘Buy With Your Time’ campagne is bedacht om meer mensen over te halen de winkel te bezoeken. Omdat de winkels zich aan de rand van steden bevinden kost het veel klanten behoorlijk wat tijd om er te komen.
Hoe waardevol is tijd?
Het is interessant om te zien op welke manier IKEA de waarde van tijd heeft bepaald. Ieder item in de Dubai-winkels hebben een ’time currency’ gekregen. Dit is gebaseerd op het gemiddelde salaris van een werknemer in het land.
Deze campagne is ontzettend interessant omdat het de deuren opent voor een nieuwe manier van promotie. Het klinkt zelfs bijna te mooi om waar te zijn. We weten natuurlijk allemaal dat je uiteindelijk altijd met veel meer items een IKEA-winkel verlaat dan waarvoor je kwam. En daar speelt de winkel slim op in. De campagne krijgt veel aandacht en trekt klanten, het moedigt ze op deze manier zelfs aan om vaker te komen winkelen. Toch zit er een addertje onder het gras.
Klanten volgen via Google Maps
Naast de promotie voor IKEA is het opmerkelijk dat Google Maps een verplicht onderdeel is. Niet alleen zijn klanten verplicht de app op hun telefoon te zetten, Google Maps wil ook realtime kunnen volgen waar ze rijden. Met deze promotie lever je dus meteen een deel van je privacy in. En dat is misschien nog wel opmerkelijker dan de campagne zelf. Gratis spullen in ruil voor je tijd en anonimiteit?
Verder lezen over Google Maps
Search26.09.2024
Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps
Mobile12.07.2024
Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag
Online30.03.2024
10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie
Automotive01.02.2024
Nieuw Apple CarPlay komt er aan, of toch pas volgend jaar?
Mobile16.01.2024
Geen navigatieprobleem meer als je de tunnel inrijdt: dit is waarom
Online13.12.2023
Google Maps: dit kun je allemaal met de blauwe bol
Automotive08.12.2023
Android Auto helpt je herinneren waar je auto staat
Online27.10.2023
Google gaat rijstroken laten zien in Google Maps
Én Immersive View voor AmsterdamVerder lezen over Ikea
Marketing01.09.2024
IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting
Online27.08.2024
IKEA test een eigen marktplaats voor gebruikte meubels
Marketing10.06.2024
IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers
Gadgets29.04.2024
IKEA komt met een thuiswerkplek die ook echt handig is
Gaming16.04.2024
Het nieuwe gamingmeubel van IKEA klap je gewoon weg
Gadgets10.11.2023
Led-strips: 5 x leuke dingen waarvoor je ze kunt gebruiken
Nieuws27.07.2023
IKEA bestaat 80 jaar: 8 bijzondere wetenswaardigheden
Online03.05.2023
De IKEA-app laat je je huis inrichten met AI
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023