Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
De warenhuisketen Hudson’s Bay wil van haar dure imago af en gaat vanaf januari goedkopere merken in de winkels opnemen aldus marketing- en inkoopdirecteur Edo Beukema tegenover het FD. De warenhuisketen opende zo’n 3 maanden geleden maar liefst 10 vestigingen tegelijk en nu blijkt dat de klant de prijzen wat aan de hoge kant vindt. Hudson’s Bay had zelfs het plan om 20 vestigingen in Nederland te openen. Komend jaar komen er wel “gewoon” vier Hudson’s Bay vestigingen bij en het jaar daarop volgt aldus de planning een vestiging in Utrecht.
Duur imago?
Het is ook duur. Wat wil je? Hudson’s Bay zit op A locaties, ziet er ongelofelijk strak en modern uit en heeft maar liefst 2000 medewerkers in dienst en kent een breed assortiment aan bekende en onbekende producten. Kennelijk wordt er veel en veel te weinig volume gehaald en is de gemiddelde omzet per klant te laag om de hoge kosten te verantwoorden. Kijkers zijn nog geen kopers. De vraag is of ze het “imago” kunnen veranderen met merken in een lagere prijscategorie zoals bijvoorbeeld het onderbroeken merk Sloggi. Blijft er dan nog iets van de Hudson’s Bay propositie over? Ok, de prijzen liggen lager in vergelijking met De Bijenkorf. Echter is de Bijenkorf veel meer gericht op beleving, zeker in de wintermaanden. Je gaat echt even samen naar de Bijenkorf om te shoppen. Ze zullen zich dus meer en meer moeten focussen op het midden segment.
Goedkopere merken en meer adverteren
Je kunt enerzijds om de kassa aanslag te vergroten goedkopere en meer toegankelijke merken aan je assortiment toevoegen en anderzijds zorgen dat er meer traffic in je winkel komt. Dit laatste willen ze dan ook gaan bereiken door (meer) offline te gaan adverteren. Hudson’s Bay is echter geen prijsstunter en ze zullen er alles aan doen om niet enkel te concurreren op prijs.
Tja, het gaat nog wat ver om de warenhuisketen af te schrijven, aangezien ze pas net zijn gestart in Nederland maar dat het vooralsnog geen doorslaand succes is, zoals men wellicht had verwacht, is volstrekt duidelijk. Natuurlijk kost het bouwen van een merk tijd en ontkom je er niet aan om de winkelformule tussentijds aan te passen en te verbeteren. De vraag is of ze van de aandeelhouders deze kostbare tijd ook zullen gaan krijgen. Dergelijk signalen zijn immers niet goed voor de gemoedsrust. Marketing- en inkoopdirecteur Edo Beukema zegt overigens in het FD dat er geen moment wordt overwogen om te stoppen. ‘Wij zijn hier over drie jaar nog. Daar durf ik een kist hele goede wijn op te zetten.’
[Header afbeelding © Halfpoint – Adobe Stock]
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023