Nieuws05.10.2022

​Hoe kunnen vrachtkosten betaalbaarder en betrouwbaarder worden gemaakt?


Volgens het Internationaal Monetair Fonds zijn de kosten van het verschepen van een container op de transoceanische handelsroutes, in de 18 maanden na maart 2020 zevenvoudig gestegen, terwijl de kosten voor het verzenden van bulkgoederen nog meer stegen. De kostenverhogende impact van verzendkosten zal naar verwachting tot eind 2022 toenemen. Daarnaast maken uitdagingen, zoals vertragingen en stakingen het voor bedrijven nog moeilijker om de kosten betaalbaar en de bedrijfsvoering betrouwbaarder te maken. Wat betekent dit voor bedrijven en consumenten? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze kosten nog betaalbaar en betrouwbaar kunnen zijn?

Uit gegevens van Drewry blijkt dat de prijs van een 40ft-container is gestegen van minder dan $2.000 in november 2019 tot meer dan $7.500 in juni 2022. Eerder dit jaar was het zelfs gestegen naar $20.000. Deze aangrijpende stijging heeft veel te maken met het feit dat eCommerce de wereld heeft overgenomen. De bloeiende eCommerce industrie was goed voor naar schatting 19,6 procent van de wereldwijde detailhandelsverkopen in 2021, een stijging ten opzichte van 13,6 procent in 2019 en zal naar verwachting goed zijn voor bijna een kwart van de wereldwijde detailhandelsverkopen in 2025. Consumenten dragen indirect bij aan het stimuleren van de vraag naar zeevracht in zo’n mate dat het de beschikbaarheid van zeecontainers overschrijdt. Dit doen ze door simpelweg steeds meer producten te kopen. Uiteindelijk schieten de kosten als gevolg van een aantal factoren bij elkaar fors omhoog.

Externe factoren veranderen wereldwijde scheepvaart

De effecten van vrachtkosten op de inflatie volgen een ander tempo dan we zouden vermoeden. Uit gegevens blijkt dat wanneer de vrachttarieven verdubbelen, de inflatie met ongeveer 0,7 procent toeneemt waarvan de effecten aanzienlijk aanhoudend zijn. Om een voorbeeld te geven: de stijging van de verzendkosten die in 2021 werd waargenomen, zou de inflatie in 2022 met ongeveer 1,5 procent kunnen verhogen.

Hoewel de schommelingen van de inflatie door veranderingen in de wereldwijde scheepvaartprijzen kwantitatief vergelijkbaar is met de stijging die wordt veroorzaakt door fluctuaties in de wereldwijde olie- en voedselprijzen, vertaalt de eerste zich in de prijzen die consumenten slechts geleidelijker betalen – meestal bereiken ze hun hoogtepunt na 12 maanden. Dat wil zeggen dat de impact van de stijgende vrachtkosten op de consument langzamer toeneemt in vergelijking met wat chauffeurs binnen een paar maanden bij benzinestations kunnen ervaren na een stijging van de wereldwijde olieprijzen. Producenten voelen de impact echter sneller. Hogere verzendkosten zijn binnen twee maanden van invloed op de prijzen van geïmporteerde goederen in het dok, waardoor ze snel worden doorgegeven aan producenten, vooral degenen die afhankelijk zijn van geïmporteerde input voor de productie van hun goederen.

Voor groeiende eCommerce bedrijven hebben de snelgroeiende kosten grote gevolgen, aangezien een groot deel van hun cashflows en marge wordt beïnvloed door vrachtkosten. Vooral degenen die afhankelijk zijn van expeditie zullen voor langere tijd te maken krijgen met stijgende kosten. Daarom is het essentieel om te begrijpen hoe eCommercebedrijven flexibele strategieën kunnen toepassen om het risico van stijgende vrachtkosten aan te passen.

Pak de stijgende vrachtkosten aan

Financiële planning is een manier om stijgende kosten aan te pakken. Bedrijven moeten berekenen hoeveel geld ze nodig hebben om de activiteiten gedurende een volledige periode van twaalf maanden en langer te laten duren, waarbij zorgvuldig rekening wordt gehouden met alle toepasselijke kosten. Om meerdere plannen op te stellen in geval van nood, kunnen bedrijven groei snel ondersteunen, zelfs bij dergelijke verstoringen. Onder een budget moeten opereren is zeker niet de beste manier als een bedrijf het meeste uit bepaalde kansen wilt halen.

Strategische planning van de voorraad is een ander element om te overwegen. Hoewel eCommerce bedrijven traditioneel werd geadviseerd om hun voorraad slank te houden, vragen de huidige volatiele supply chain situaties om een meer eigentijdse benadering van het plannen van voorraad. Lange vertragingen in leveringstermijnen als gevolg van verstoringen van de toeleveringsketen kunnen ertoe leiden dat bedrijven onvoldoende voorraad hebben om aan de vraag te voldoen, waardoor ze verkoopkansen mislopen. Daarom is het altijd een verstandig idee om voldoende voorraad te hebben om het risico op mogelijke verstoringen van de toeleveringsketen, die de bedrijfsvoering in gevaar kunnen brengen, te verminderen.

eCommerce bedrijven worstelen vaak met het bijhouden van de tegenstrijdige vracht kosten. Ondanks een grote onderhandelingsovereenkomst van de expediteur, moeten de vrachtkosten nog steeds volledig worden betaald, voordat de inventaris klaar is voor verkoop. Dit is waar revenue-based financiering in het spel komt. In plaats van de vrachtkosten vooraf volledig te betalen, stelt revenue- based financiering bedrijven in staat meer eigen geld te gebruiken om hun groeite financieren. Het verlost hen niet alleen van de strijd om extra cashflow te vinden om de kosten te dekken, maar verhoogt in plaats daarvan de cashflow, waardoor ze kunnen groeien.

Verstoringen in de wereldeconomie vormen een voortdurende uitdaging om bij te houden, aangezien het langer dan verwacht zal duren voordat bedrijven hun activiteiten kunnen hervatten, zoals het was tijdens het pre-pandemische tijdperk. Hoewel deze verstoringen buiten onze controle liggen, is de beste optie voor bedrijven om voorbereid te blijven op zowel gunstige als ongunstige schommelingen van de wereldeconomie. Zorgvuldige planning zal een grote bijdrage leveren aan het overwinnen van stijgende kosten en tegelijkertijd het versnellen van de groei.

Dit artikel is geschreven door: Matthijs Onland, Country Manager Wayflyer Nederland en België.

[Fotocredits – small smiles © Adobe Stock]

...

Verder lezen over Duurzaam

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Het imago van de thuisbatterij is juist dat het een heel duurzame oplossing is, maar toch is er negativiteit: hoe zit dat?

Technology04.11.2024

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

Refurbished iPhones winnen snel aan populariteit door hun duurzaamheid en lagere prijs. Voor consumenten die op zoek zijn naar een betrouwbaar en betaalbaar alternatief voor nieuwe modellen, bieden refurbished iPhones zoals de iPhone 14 en iPhone 14 Pro uitstekende prestaties tegen een gereduceerde prijs.

Lifestyle31.10.2024

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

De zomer is nu wel echt op zijn einde aan het lopen en dat betekent dat er bladeren naar beneden komen, vaker een spatje valt en het ook weer kouder wordt. Toch hoeft dat niet te betekenen dat je naar binnen moet gaan en je tuin weer moet laten overnemen door de natuur. Op deze 3 manieren kun je ook in de herfst genieten van een buitenhuiskamer in je tuin.

Lifestyle23.10.2024

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

De klimaatcrisis gaat een nieuwe fase in: wat betekent dat?

De onvoorspelbaarheid zit hem in de extremen die extremer worden en korter op elkaar plaatsvinden. Hoe kunnen we erop anticiperen?

Nieuws10.10.2024

De klimaatcrisis gaat een nieuwe fase in: wat betekent dat?

Robert Jan won een thuisbatterij bij Zelfstroom: “We gebruiken veel meer eigen stroom”

Toen Robert Jan Lanser dit voorjaar zonnepanelen aanschafte bij Zelfstroom, had hij nooit verwacht dat hij ook een thuisbatterij zou winnen. Inmiddels heeft hij zijn prijs een paar maanden in gebruik. Hoe heeft hij de thuisbatterij ervaren?

Nieuws08.10.2024

Robert Jan won een thuisbatterij bij Zelfstroom: “We gebruiken veel meer eigen stroom”

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

In een land waarin veel beginnende ondernemingen zich zorgen maken over het ondernemersklimaat en investeringen in Nederlandse start-ups fluctueren, weten sommige jonge, startende bedrijven toch op te vallen.

Startups30.09.2024

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

Verder lezen over Toekomst

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Tijdens een Communitydag georganiseerd door NPULS sprak Timothy Druiventak van KLM.  Zijn lezing ging over over de rol van leren in het oplossen van zakelijke problemen bij KLM, met name in de context van technologie en kunstmatige intelligentie (AI).

Artificial Intelligence29.10.2024

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

Crikorama is een compact thuissysteem om zelf krekels te kweken. De levenscyclus van krekels kan volledig worden beheerd door het systeem waardoor het een duurzaam en milieuvriendelijk alternatief biedt voor vlees. De uitvinder van het systeem wint hiermee de James Dyson Award 2024 in Nederland.

Technology11.09.2024

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

zelf krekels kweken!
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

In de kassen van Wageningen University & Research in Bleiswijk zijn vijf teams van over de hele wereld begonnen aan de volgende fase van de Autonomous Greenhouse Challenge. De opdracht? Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst.

Technology04.09.2024

Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

Met steun van energieproducent RWE heeft het Nederlands-Noorse bedrijf SolarDuck haar Offshore Floating Photo-Voltaic (OFPV) platform geïnstalleerd - een op zee drijvend platform dat zonne-energie opwekt.

Nieuws04.07.2024

Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

Eerder deze maand organiseerde het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) een symposium getiteld ‘Artificial Intelligence’. Dit evenement was speciaal bedoeld voor de medewerkers van het ziekenhuis om hen bewust te maken van de mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI) en de impact ervan op hun dagelijkse werk en regionale samenwerking.

Artificial Intelligence26.06.2024

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Steeds vaker zie je in Nederland op straat mensen (met name jongeren) met een e-step voorbij komen. E-step zijn dan ook al in grote getale verkrijgbaar. Maar helaas riskeer je daarmee vaak wel de kans op een boete. Of er...

Gadgets20.06.2024

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go