Nieuws08.05.2021

Hoe eerlijk zijn Fairtrade producten eigenlijk echt?


Eerlijke handel of een marketingtruc?

Overal is een dag voor en ook voor eerlijke handel. Het is vandaag namelijk World Fair Trade Day. Fairtrade is zowel een keurmerk als een wereldwijde beweging. Maar hoe eerlijk zijn de producten met zo’n logo? Help je op die manier echt boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden zodat zij rechtvaardig worden behandeld en eerlijk beloond? Steeds meer producenten blijken helemaal niet zo Fairtrade te zijn. En hoe zit het ook alweer met Tony’s Chocolonely? Het chocolademerk dat altijd hoog van de toren blaast over misstanden in de cacao-industrie werd onlangs zelf van de lijst voor slaafvrij chocolade gehaald.

Wat is Fairtrade?

Wanneer je een product koopt met het Fairtrade logo, kun je er in principe vanuit gaan dat de kopers van de producten een eerlijke minimumprijs moeten betalen aan de boeren waar zij het inkopen. Op de website van Fairtrade Nederland lezen we dat ze helpen om kleine producenten in ontwikkelingslanden een betere plek te verwerven in de handelsketen. Daardoor kunnen ze leven van hun werk en investeren in een duurzame toekomst. Het keurmerk is dus een garantie voor een eerlijke behandeling van de boeren waar het product vandaan komt. En er komen steeds meer producten op de Nederlandse markt met het keurmerk. In vijf jaar tijd is het aanbod van Fairtrade producten verdubbeld. Dat is in principe natuurlijk een goede ontwikkeling, maar het keurmerk is ook een marketingmiddel.

Eerlijke handel of een marketingtruc?

We hebben meer dan 10.000 producten in Nederland met een Fairtrade certificering. De grootste productcategorieën zijn koffie, cacao en thee. Volgens onderzoeksbureau GfK is het aantal Nederlandse huishoudens dat Fairtrade producten koopt in 2020 gestegen naar 90%. Het is goed dat er steeds meer aandacht is voor eerlijke handel. En van alle keurmerken stelt Fairtrade de hoogste eisen aan productieomstandigheden en prijzen, aldus Oxfam Novib.

Het label wordt internationaal gebruikt, in ons land is Max Havelaar de stichting die bepaalt welke producten het Fairtrade-logo mogen dragen. De producten moeten voldoen aan een aantal eisen, waardoor je zeker weet dat boeren eerlijk worden betaald en er toezicht is op de handel. Het is dus geen marketingtruc, maar wel een marketingmiddel. En daar is in principe niets mis mee.

Oxfam Novib wil mensenleed uit de Nederlandse supermarkten halen. Daarom doen ze sinds 2018 jaarlijks onderzoek naar het voorkomen van uitbuiting in de productieketens.

Hoe eerlijk zijn de producten in de supermarkt echt?

Elke supermarkt wil jou als klant, daarom boksen ze tegen elkaar op. Met stuntprijzen en interessante acties word je naar de winkel gelokt. Oxfam Novib wil dat alle supermarkten duurzame supermarkten worden. En dat de makers van jouw eten niet de prijs betalen voor de prijzenoorlogen tussen supermarkten. Dat is een mooi streven en precies waar Fairtrade voor staat. Want wist je dat een gemiddeld pakje thee € 1,16 kost en daarvan 97 cent naar de supermarkt en handelaar gaat en 3 cent naar de arbeiders op de theeplantage in India? Het zou eerlijk zijn als de mensen die ons eten maken zelf ook genoeg geld hebben om te kunnen eten.

Oxfam is in 2018 de wereldwijde campagne Behind the Barcodes gestart om het lot van miljoenen voedselproducenten en kwetsbare arbeiders in ontwikkelingslanden te verbeteren. Ze doen jaarlijks onderzoek om te bepalen wat de vijf grootste Nederlandse supermarkten doen om te voorkomen dat uitbuiting in ons eten terecht komt. En spreken hen aan op hun verantwoordelijkheden. Dit is hoe de vijf grootste supermarkten scoren:

<em>Bron: Oxfam Novib<\/em>
Bron: Oxfam Novib

Wanneer je een product koopt met het Fairtrade-label, kun je ervan uitgaan dat het op een eerlijke manier is geproduceerd en uitbuiting wordt voorkomen. Helaas zijn nog veel producten in de supermarkt niet Fairtrade. Lees het onderzoek over Behind the Barcodes hier. Meer weten over Fairtrade Nederland en het keurmerk? Bekijk hier wanneer een product het keurmerk mag dragen. En lees hier de verklaring van Tony’s Chocolonely over slaafvrij chocolade.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

...

Verder lezen over Duurzaam

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

In november 2024 lanceerde COMIN, een innovatieve Franse ride-hailing startup, haar eerste grootschalige advertentiecampagne in Parijs. Deze campagne, zichtbaar vanaf 14 november, markeert een belangrijke stap in hun missie om de gevestigde orde in de vervoerssector uit te dagen.

Automotive20.11.2024

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

Ericsson gaat met zijn Nederlandse hoofdkantoor naar Breda. Na 100 jaar in Rijen verhuist het bedrijf in het eerste kwartaal van 2025 naar het moderne 5Tracks-gebouw in Breda. De nieuwe locatie in de buurt van het centraal station Breda is gekozen vanwege de bereikbaarheid, duurzaamheid en de mogelijkheid om jong talent aan te trekken. Hoewel de verhuizing het einde van een tijdperk betekent, blijft Ericsson’s screening en logistiek centrum in Rijen.

DC Business14.11.2024

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

voor groei, innovatie en duurzaamheid
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Het imago van de thuisbatterij is juist dat het een heel duurzame oplossing is, maar toch is er negativiteit: hoe zit dat?

Technology04.11.2024

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

Refurbished iPhones winnen snel aan populariteit door hun duurzaamheid en lagere prijs. Voor consumenten die op zoek zijn naar een betrouwbaar en betaalbaar alternatief voor nieuwe modellen, bieden refurbished iPhones zoals de iPhone 14 en iPhone 14 Pro uitstekende prestaties tegen een gereduceerde prijs.

Lifestyle31.10.2024

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

De zomer is nu wel echt op zijn einde aan het lopen en dat betekent dat er bladeren naar beneden komen, vaker een spatje valt en het ook weer kouder wordt. Toch hoeft dat niet te betekenen dat je naar binnen moet gaan en je tuin weer moet laten overnemen door de natuur. Op deze 3 manieren kun je ook in de herfst genieten van een buitenhuiskamer in je tuin.

Lifestyle23.10.2024

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive