De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Op social media regent het al tijden klachten over de pakketbezorging door PostNL. Pakjes raken zoek, worden niet aangeboden en er komen zelfs klachten binnen over pakketten die te koop worden aangeboden op marktplaats. De Consumentenbond wil nu met PostNL in gesprek gaan om te horen wat het bedrijf gaat doen aan de enorme klachtenregen.
Enorme hoeveelheid klachten
Op het Klachtenkompas, het online klachtenforum van De Consumentenbond, komen al jaren veel klachten binnen over PostNL. Het bedrijf staat zelfs op de eerste plaats met het meeste aantal klachten. In 2018 kwamen er meer dan 4600 binnen. PostNL laat in een reactie weten zich bewust te zijn van de grote ontevredenheid van klanten. Toch zijn zij van mening dat het relatief gezien wel meevalt, aangezien ze een grote hoeveelheid pakketten bezorgen: “In 2018 bezorgde PostNL 251 miljoen pakketten en bij absolute metingen voer je dan al snel onterecht de ranglijst aan. We ontvangen slechts op 0,06% van de duizend pakketten een klacht.”
Slechte afhandeling van klachten
De Consumentenbond ergert zich bovendien aan de manier waarop PostNL met klachten omgaat. Want ook hierover komen veel klachten binnen. PostNL zou klagers afwimpelen en melden dat het alleen mogelijk is een klacht in te dienen als verzender van een pakket. Dat vindt Olof King, directeur belangenbehartiging Consumentenbond, niet terecht: “PostNL maakt zich er te vaak makkelijk vanaf. Het bedrijf is wettelijk verplicht om ook voor ontvangers een goede klachtenregeling te hebben. Die kun je niet zomaar afpoeieren door naar de verzender door te verwijzen. Bovendien meet het bedrijf met 2 maten, want als ik een onvoldoende gefrankeerde brief krijg, ben ik als ontvanger ineens wél partij voor PostNL.”
Ook op Twitter zien we dat veel klagers melden dat PostNL hun klacht niet serieus neemt of helemaal niet reageert.
Ook over andere pakketbezorgers wordt veel geklaagd
Ook over de andere grote pakketbezorgers in ons land, DHL Parcel, DPD, GLS, TNT en UPS, komen veel klachten binnen. De laatste jaren wordt ook steeds vaker over pakketbezorging geklaagd. Dat is ook niet verwonderlijk, aangezien het aantal verstuurde pakketten ieder jaar toeneemt.
Onderstaand vind je een greep uit een aantal klachten die op Twitter zijn geplaatst.