Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Heb je wel eens het idee bij de supermarktkassa dat er iets niet klopt aan de prijs die aangeslagen wordt? Grote kans dat je onderbuikgevoel klopt. De Consumentenbond heeft namelijk een steekproef als onderzoek gedaan bij allerlei supermarkten en daaruit blijkt dat er daadwerkelijk vaak een verschil is tussen de prijs op de schapkaart en de prijs die je bij de kassa afrekent.
Laten we beginnen dat dit allemaal niet alleen in het voordeel van de supermarkt uitvalt, maar ook voor de klant. Uit het onderzoek blijkt dat er bij veel producten een verschil is tussen de prijs in de winkel en aan de kassa. In totaal is dit bij 28 supermarkten uitgeprobeerd. Bij drie supermarkten was er geen verschil en bij de 25 andere was er bij minimaal een artikel een afwijking.
Grootste afwijking
Bij de supermarkten werden achten producten gekocht en daarna gekeken of er een verschil was tussen de winkel en de kassa. Gemiddeld week de prijs bij 12,5% van de supermarkten af. Het kan eigenlijk geen toeval meer zijn maar bij Albert Heijn en Jumbo weken de prijzen het meest af. Daar was 22% van de producten verkeerd geprijsd.
Onderzoeker Daan Vermeer roept supermarkten op om actie te ondernemen: “Met de uitgebreide assortimenten in supermarkten is het logisch dat het soms misgaat met prijskaartjes. Maar dat bij Albert Heijn en Jumbo gemiddeld één op de vijf producten een verkeerd prijskaartje heeft, was wel een teleurstelling. Tijdens het boodschappen doen is het immers ondoenlijk om de prijzen van al je producten tot aan de kassa te onthouden. Je moet erop kunnen vertrouwen dat die gewoon kloppen. Dus supermarkten: ga aan de slag!”
Discounters
Het kost normaal geen moeite om beetje flauw te doen over ‘de Duitsers’, maar uit dit onderzoek blijkt maar weer dat Duitse discounters als Lidl en Aldi de minste fouten maken. Bij Aldi klopt maar 5% van de prijzen niet en bij Lidl is dat 7%. Bij andere bekende ketens loopt het al snel op. Coop: 8%, Spar: 11% en Plus: 15%. Grootste uitschieter was een Jumbo-filiaal waar maar liefst 40% (!!) van de producten verkeerd geprijsd was.
Voordeel
Opvallend is dat bij een groter deel van de producten het voordeel voor de consument was, en een kleiner deel in het nadeel. Maar, het prijsverschil bij was wel groter als dit in het nadeel van de consument was. Volgens de Consumentenbond gaat het met actieproducten het meest fout, daar blijken de kassa’s niet altijd rekening mee te houden. Gelukkig zijn er elektronische schapkaarten waarmee deze problemen te tackelen zijn.
‘Rammelende Prijzen’ van de Consumentenbond.
Verder lezen over Food
Gadgets12.09.2024
5 manieren om voedselverspilling tegen te gaan
Technology11.09.2024
Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024
zelf krekels kweken!Lifestyle17.06.2024
Zo haal je magnesium uit je voeding
Online14.06.2024
De drie meest bedenkelijke ‘kwaliteiten’ van comfortfood!
Nieuws13.05.2024
Hoe crashdiëten en light-producten averechts lijken te werken
Geen alternatieven voor gezond eten, weinig snoepen en regelmatig bewegenCoffee corner05.03.2024
Douwe Egberts oudste spaarprogramma van Nederland wordt 100 jaar
Nieuws07.02.2024
KLM zet AI in tegen voedselverspilling
Gadgets16.01.2024