Wereldwijd is het ieder jaar op 22 april Earth Day. Vandaag is het weer zover en het thema van 2020 is ‘Climate Action’. Het is alweer de 50e keer dat er bij deze dag wordt stilgestaan. Door dit jaarlijks te doen wil de organisatie ons bewuster maken van ons gedrag en de impact die dit heeft op de aarde. In de Verenigde Staten worden jaarlijks veel evenementen georganiseerd rondom Earth Day. Logischerwijs vinden die dit jaar allemaal online plaats.
Nu het niet echt de bedoeling is om massaal te protesteren of met z’n allen de natuur in te trekken, gaat Earth Day digitaal. Het thema blijft ‘climate action’ omdat we volgens de organisatie voor enorme uitdagingen staan de komende jaren om de gevolgen van klimaatverandering terug te dringen. Om onze aarde leefbaar te houden voor volgende generaties blijft Earth Day ieder jaar op 22 april terugkomen. In Nederland brengt de Stichting Dag van de Aarde ieder jaar Earth Day onder de aandacht.
Vandaag hoopt de organisatie van Earth Day dat we wereldwijd massaal digitaal in actie komen en onze stem laten horen. Er worden online lezingen gegeven, er zijn documentaires te zien en optredens. Allemaal bedoeld om zoveel mogelijk mensen bewust te maken van wat we zelf kunnen doen voor de aarde. En hoewel alles nu digitaal plaatsvindt blijft het doel van de organisatie hetzelfde: “To mobilize the world to take the most meaningful actions to make a difference. No matter where you are, you can make a difference. And you’re not alone, because together, we can save the Earth.”
Het denimmerk G-Star RAW werkte ter ere van Erarth Day samen met The Visionary Lab en liet kunstenaars en modeontwerpers unieke items maken van ‘denim waste’ van G-Star RAW. Hiermee willen ze aandacht geven aan het overschot dat we hebben aan textiel onder het motto: ‘Waste isn’t waste until you waste it’. En daar zijn bijzondere stukken uit voortgekomen,. Vanaf vandaag kun je deze bekijken op het Instagramaccount van Foam Amsterdam en zoeken onder de hashtag #DenimForEarth.
Bruiswatermerk SodaStream kondigt vandaag haar ambitieuze doelen aan om afval van wegwerpplastic te verminderen. Het merk wil bijna 67 miljard flessen bespaard hebben in 2025. En om mensen te inspireren om voor elkaar te blijven zorgen lanceert het bedrijf de video ‘One Home, One Planet’.