Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Je kent het vast wel: je logt in op social media en je ziet dat er allemaal meningen op tafel worden gegooid over een bepaald onderwerp. Je hebt geen idee wat er vooraf ging aan deze discussie, maar er wordt zoveel over gepraat dat het wel iets groots moet zijn. Echter moet je zelf gaan googlen naar wat dat grote nieuws kan zijn. Google heeft op soortgelijke situaties iets gevonden: context-linkjes.
Context op Google News
Als je in Google News kijkt, dan zie je in allerlei blokken nieuwsberichten staan. Je ziet de datum, de introductietekst en het medium. Heel handig, maar daar komt nog iets bij. Onderin een Google News-verhaal zie je namelijk het resultaat voor wat betreft de context van het bericht. Klik je hierop, dan opent er een groter verhaal in dat onderwerp.
Zoek je bijvoorbeeld in Amerika naar ‘stimulus package’, dan krijg je een artikel te zien van Forbes waar onder staat ‘For context’, en dan een algemeen artikel over wat het stimulus package uberhaupt inhoudt. In plaats van dat je alleen het nieuwsbericht hebt waarin staat dat het vandaag live gaat en voor een x bedrag.
Mobile only
Zie je het nog niet, dan probeer je het waarschijnlijk op een desktop-computer. Deze optie is namelijk op dit moment live voor mobiele telefoons. Je kunt echter niet zomaar alles zoeken en daar dat context-linkje bijkrijgen. Daarvoor zijn een aantal specifieke onderwerpen geselecteerd. Dat roept vragen op. Is het echt bedoeld om meer context over een onderwerp te bieden, of gaat het erom dat bepaalde uitgevers meer in het oog willen springen?
Google rolt de nieuwe mogelijkheid op dit moment uit, dus het is niet een test. Zodra Google merkt dat een uitgever een soort achtergrondverhaal heeft op een nieuwsverhaal dat actueel is, wordt het toegevoegd, zegt Google tegen TheVerge. Het is dus niet zozeer een manier om bijvoorbeeld fake news te bevechten, het is vooral een manier om een lezer beter te informeren vanuit bekende uitgevers. Het heeft dus als indirect resultaat wel dat mensen beter geïnformeerd zijn, waardoor ze fake news sneller herkennen.
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024