De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Een goed merk is goud waard, zo heeft het verleden al talloze malen bewezen. Het is inmiddels al een tijdje goed mogelijk om ook echt een prijskaartje aan een merk te hangen, iets dat brand consultant Interbrand al een tijdje jaarlijks doet. De resultaten voor dit jaar zijn weer binnen en als het iemand verrast dat Apple (waarde: 178+ miljoen dollar) alweer op nummer één staat mag ‘ie onder zijn steen vandaan kruipen.
Ook zoals gewoonlijk wordt Apple op de voet gevolgd door Google (133+ miljoen dollar) en Coca-Cola (73+ miljoen dollar). De rest van de top tien is ook weinig anders dan vorig jaar, met Microsoft, Toyota, IBM, Samsung, Amazon, Mercedes-Benz en GE. Mercedes-Benz heeft daarmee de plek van McDonalds ingepikt, die nu op de 12e plek staat.
Stijgers
Als je dan kijkt naar de snelste stijgers van het jaar springen er ook een aantal namen uit. Het hardste gaat Facebook, met een 48 procent stijging. Daarna hebben we Amazon, die het met 33 procent ook heel prima doen en dan ietwat verrassend LEGO, die zo’n 25 procent erbij krijgen. Het laat zien dat het merk, zou het al ooit als ‘weg’ aangemerkt kunnen worden, weer helemaal in de picture is.
Nieuwelingen
Dior (plek 89) en Tesla (plek 100) zijn nieuw in het rapport en tellen dus vanaf nu echt mee. De toenemende kracht van het merk Tesla is wel duidelijk na de successen die Elon Musk’s bedrijf recent heeft behaald, maar bij Dior is het vooral een nieuwe aanpak die het merk goed doet. Het ‘One Dior’-concept en de grotere focus op eigen winkels en online verkopen legt het bedrijf geen windeieren.
Het blijft fascinerend om te zien hoe een prijskaartje op een merk wordt geplakt en hoewel het geen mens zal overtuigen om een bepaald product te kopen omdat een merk veel waard is zit er veel research in deze lijst die de moeite waard is om tot je te nemen. Trek er wel even voor uit, want het is nogal wat informatie.
De volledige lijst kun je hier bekijken.
Verder lezen over Merken
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Online22.07.2024
Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinLifestyle16.10.2023
Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo
Marketing28.04.2023
Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook
Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goedOnline01.04.2023