Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Je kent ze wel, de e-steps, e-bikes en elektrische scooters die je met een app voor een korte periode kunt huren om, bijvoorbeeld, van het station naar je afspraak in de stad te rijden. Je vindt deze zogenoemde LEV’s en personal mobility oplossingen, met name in grotere steden, bijna letterlijk op iedere hoek van de straat, op trottoirs, in bermen of daar waar de vorige ‘huurder’ hem niet meer nodig had. Die zogenoemde zwerfscooters en -steps worden een steeds groter probleem. Of niet? Nou, een van de aanbieders werkt nu zelf al aan een oplossing hiervoor. Dat wil zeggen, Go Sharing gaat haar deelscooters uit 33 steden ophalen.
Niet rendabel
Dat doet Go Sharing niet omdat zie iets willen doen aan de ‘zwerfscooters’ of klachten van bewoners en gemeenten over het ‘wildparkeren’ van de scooters door gebruikers. Nee, Go Sharing trekt zich uit die 33 steden terug omdat de scooters niet of nauwelijks gebruikt worden. De dienst is daar dus niet rendabel.
Dat wil overigens niet zeggen dat de betreffende scooters ook écht verdwijnen. Go Sharing gaat de betreffende scooters namelijk verdelen over te twaalf steden waar de dienst wel in de lucht, of op de weg, gehouden wordt. Goed nieuws (toch?) voor iedereen in Eindhoven, Tilburg, Den Haag, Breda, Delft, Almere, Den Bosch, Schiedam, Haarlem, Leeuwarden, Dordrecht en Rotterdam.
Nederland was al laat
In Nederland duurde het aanvankelijk wat langer voordat de inmiddels bekende sharing diensten met e-steps en andere persoonlijke elektrische vervoersmiddelen hun intrede deden. Terwijl andere landen, en met name grote steden, al overspoeld werden door de Lime stepjes, elektrische deelfietsen en -scooters, reden wij nog rond op onze eigen fietsen en scooters.
Dat kwam ook omdat e-steps bij ons lange tijd niet de weg op mochten. Formeel is dat nog steeds zo, maar er worden steeds vaker uitzonderingen gemaakt en een oogje dichtgeknepen.
Foto’s: Go Sharing
Verder lezen over mobility
Gadgets25.09.2024
Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Gadgets20.06.2024
De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go
Automotive05.02.2024
Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid
Te zien tijdens de Geneva International Motor Show 2024Gadgets25.01.2024
Sharp KS2: een robuuste en stijlvolle e-step
Automotive25.01.2024
Citroën ë-C3 nu in de winkel
Automotive11.01.2024