Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Deze week is een Airbus A380, nog altijd het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, van Emirates tijdens een vlucht op weg naar Dubai vanuit Australië in hevige turbulentie terecht gekomen. Die was zo heftig dat een aantal passagiers in het toestel, dat door zijn afmetingen en ontwerp normaliter weinig tot geen last heeft van turbulente luchtstromen, zodanig gewond raakten dat ze in het ziekenhuis belandden. Zij hadden na de waarschuwing van de piloot, slechts enkele seconden voordat de turbulentie toesloeg, niet genoeg tijd om hun gordel vast te maken. Enkele passagiers werden door de hevig schuddende A380, waarbij het toestel ook een vrije val maakte, zelfs tegen het ‘plafond’ van het toestel gesmeten.
Passagiers werden tegen het plafond gelanceerd
Een van de passagiers zette een foto van de schade die ontstond toen hij vanuit zijn stoel tegen het plafond van de Airbus gelanceerd werd op X. Door de klap brak hij zelfs zijn nek (tweede X-post hieronder). Ook andere passagiers die niet in hun gordel zaten, werden tegen het plafond gelanceerd. Dat resulteerde onder andere in scheuren, afgerukte haren en gekreukte stoelen.
Nu is de schade aan het interieur van de Airbus 380 gewoon te repareren, maar als er gewonden vallen is dat natuurlijk minder leuk. Diverse passagiers aan boord van de turbulente Emirates vlucht spraken over algehele paniek aan boord en sommigen dachten zelfs dat hun laatste uur geslagen had.
Paniek door hevige turbulentie
Dit turbulente ongeval is met name bijzonder omdat een Airbus A380, door zijn afmetingen en design, normaliter nauwelijks last heeft van turbulentie. Kleinere toestellen zijn daar veel gevoeliger voor. Dat heb ook ik al meer dan eens aan den lijve ondervonden. En ja, zo’n heftige ervaring geeft zelfs iemand zonder enige vorm van vliegangst zweethanden en een adrenaline stoot die de hartslag naar de 160 doet schieten.
Zelf zat ik in 2007 in een toestel van Brussels Airlines toen dat op weg van Nice naar Brussel in hevige turbulentie terecht kwam. In de minuten daarvoor merkten we al dat het toestel steeds verder van haar route afweek. Dat was in een poging een groot gebied met onweersstoringen boven het midden van Frankrijk te omzeilen. Terwijl het cabinepersoneel bezig was met het serveren van drankjes en snacks klonken er over de intercom ineens, en binnen een paar seconden, een tiental bliepjes.
Dat was blijkbaar een signaal voor het cabinepersoneel om de serveerkarretjes in sprinttempo naar de ‘keuken’ te racen, zekeren en zichzelf in hun stoelen te planten en gordels om te doen. Voor ons als passagiers brandde al enkele minuten het ‘Fasten Seatbelts’ lampje. Wij zaten dus allemaal in de gordel. En dat was maar goed ook, want toen het cabinepersoneel nog bezig was met het vastmaken van hun gordels, dook het toestel – een viermotorige kleine Avro RJ85 – zo heftig naar beneden dat het blikje Coke Zero dat op het uitklaptafeltje stond de lucht in gelanceerd werd en tegen het plafond van het toestel spatte. Passagiers begonnen te schreeuwen, bagagebakken vielen open en koffers en tassen vlogen in het rond. In totaal duurde deze beangstigende ervaring zo’n 20 seconden, maar die voelden als minuten.
Gelukkig vielen op onze vlucht geen gewonden. Dat was op de Airbus A380 vlucht van Emirates eerder deze week dus wel anders, helaas. Het bewijst maar weer dat het advies van piloten en cabinepersoneel om de gordel te allen tijde vast te klikken tijdens een vlucht, niet uit de lucht gegrepen is. De foto’s in de posts op X van de Airbus vlucht zijn een duidelijke reminder daarvoor.
Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024