Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Amazon gaat het naar verwachting moeilijk krijgen om de Nederlandse markt te veroveren. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door consultancybureau Simon-Kucher & Partners. Consumenten in ons land zien in eerste instantie namelijk niet in wat het voordeel is van de Amerikaanse webshop ten opzichte van de vertrouwde Nederlandse giganten zoals bol.com en Coolblue.
Amazon moet goedkoper worden
We blijken nogal gehecht aan de vertrouwde spelers, zo blijkt uit dit onderzoek. Het is ook niet zo gek dat Amazon flink zijn best moet gaan doen om de Nederlandse markt te veroveren. We zijn namelijk best verwend hier, met een groot aanbod aan betrouwbare webwinkels die snel leveren. Van alle ondervraagden geeft 47% dan ook aan niet zeker te weten of zij iets bij Amazon gaan kopen zodra er een volledige webshop actief is in Nederland. Als reden hiervoor geeft 66% aan dat zij te weinig van het Amerikaanse bedrijf weten. Toch wordt het voor 71% van de ondervraagden wel een optie zodra dezelfde producten goedkoper worden aangeboden bij Amazon.
Betere dienstverlening
We blijken ook gevoelig voor een goede dienstverlening. Bol.com en Coolblue leveren snel en hebben een uitstekende klantenservice. Een nog betere dienstverlening lijkt de meeste ondervraagden dan ook lastig. Toch zou Amazon daar wellicht nog winst kunnen boeken. Amerikanen hechten veel waarde aan klantvriendelijkheid. De perceptie van Nederlanders over de dienstverlening van Amazon kan dus beter. Maar het is logisch dat het nogal lastig is om daarover uitspraken te doen zolang het bedrijf nog niet in Nederland actief is.
Zowel bol.com als Coolblue veroveren de Nederlandse markt al jaren met hun grapjes en goede klantenservice.
Startsein in februari?
We lezen op verschillende plaatsen dat Amazon volgende maand echt gaat starten in Nederland. Op dit moment kun je er alleen nog e-books en e-readers kopen. De webshop komt met een aanbod van miljoenen fysieke producten. snelle bezorging en scherpe prijzen. Het assortiment is in andere landen enorm, dat zou een voordeel kunnen zijn ten opzichte van de Nederlandse concurrentie. Bol.com startte vorige week overigens met de verkoop van dames- en herenkleding, misschien niet geheel toevallig nu de komst van Amazon nabij is.
We speculeren er dus op los, maar weten natuurlijk pas echt meer zodra Amazon start met de Nederlandse webshop.
Verder lezen over Amazon
Startups30.09.2024
Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt
Entertainment11.09.2024
Dit is de trailer van de Italiaanse spionageserie Citadel: Diana
vanaf donderdag 10 oktober exclusief op Prime VideoOnline26.08.2024
Amazon Alexa is nu beschikbaar in het Nederlands
Entertainment26.07.2024
Bekijk nu de trailer van The Rings of Power seizoen 2
Entertainment26.07.2024
Amazon Prime Video wil je meer laten kopen op de streamingdienst
Online15.07.2024
Nog een paar uur en Amazon Prime Day begint
Gadgets08.07.2024
5 dingen die Amazons nieuwe speaker Echo Spot interessant maken
Entertainment06.07.2024
5 redenen om F*** You Very Very Much te kijken
Verder lezen over Online Shop
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024