Wat een aantal jaren geleden nog onmogelijk leek, werd vandaag werkelijkheid: na 35 jaar komt het Formule 1 circus weer naar Nederland. Vanaf 2020 wordt minimaal 3 jaar lang de Dutch Grand Prix gereden op het circuit van Zandvoort. Door middel van een grootse aankondiging op het circuit, werd door Chase Carey, CEO van Formule 1 eigenaar Liberty Media, het verlossende woord gebracht.
Het betekent de terugkeer van een iconische race waar tussen 1952 en 1985 30 Grand Prix zijn verreden. Carey was blij om de historische baan terug te brengen op de kalender en verwacht een erg ‘oranje’ Grand Prix weekend. De coureurs reageerden enthousiast. Voor de fans is het nog even afwachten of de terugkeer van de Formule 1 ook daadwerkelijk het gedroomde spektakel oplevert.
De traditionele grindbakken rondom de baan in plaats van moderne uitloopstroken zorgen ervoor dat elk foutje direct wordt afgestraft wat het circuit erg uitdagend maakt volgens de kenners. Het is niets voor niets dat een aantal van de coureurs, waaronder ex-teamgenoot van Max Vertappen en huidig Renault-coureur, Daniel Ricciardo aangeeft dat er “big balls” nodig zijn op dit circuit. Aan den andere kant vragen sommigen zich af of het circuit wel voldoende inhaalmogelijkheden biedt om te voorkomen dat de coureurs in een optocht naar de finish rijden. Of alle grindbakken ook daadwerkelijk zullen blijven is nog maar de vraag, het circuit staat nog een aantal aanpassingen te wachten om het daadwerkelijk Formule 1-klaar te maken.
Naast aanpassingen aan de baan en de vraag hoe die uitpakken, zal ook buiten de baan het nodige moeten gebeuren. Behalve andere faciliteiten zoals een update van de paddock (de ruimte achter de pitboxen met alle motorhomes, sponsors etc.) is de logistiek volgens de NS ook nog een uitdaging. Maar niet getreurd, er wordt al hard gewerkt aan oplossingen om de verkeersdrukte in goede banen te leiden. Niek Meijer, burgemeester van Zandvoort ziet de fiets bijvoorbeeld als dé oplossing om de komst van de verwachte 200.000 bezoekers in goede banen te leiden. Door samenwerkingsverbanden met Pon en Gazelle te sluiten hoopt de organisatie de ‘groenste’ Grand Prix van de wereld te worden. De organisatie heeft weinig keus, want het regelen van eenaccommodatie om te slapen tijdens het Grand Prix weekend is inmiddels bijna onmogelijk. Één ding weten we zeker, druk wordt het sowieso.
Zonder de populariteit van Max Verstappen was de komst van de Formule 1 naar Zandvoort nooit een optie geweest: dankzij hem is de Formule 1 in Nederland populairder dan ooit. En met de komst van de Jumbo Racedagen heeft het Nederlandse publiek al een voorproefje gekregen van Formule 1 wagens die door de beroemde Tarzan bocht scheuren. Max heeft zelfs tijdens de racedagen in 2017 het baanrecord verbroken op Zandvoort door een 1.19,511 te rijden. Een tijd die volgend jaar ongetwijfeld verbroken zal worden wanneer er officieel door de Formule 1 gereden wordt. Of Max de race ook zal winnen is onmogelijk te voorspellen, maar wat zou het een feest zijn voor de oranje zee aan fans als Max na Niki Lauda in 1985 de eerste prijs in ontvangst mag nemen.
De race, officieel de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix genaamd, zal in mei volgend jaar gereden worden. Een specifieke datum is nog niet bekend, maar Carey heeft al aangegeven dat dit vóór de Grand Prix van Monaco zal zijn. Die wordt traditiegetrouw in het laatste weekend van mei verreden. Kaarten zijn nog niet beschikbaar, maar fans kunnen zich tussen 27 mei 10:00 en 16 juni registreren om in aanmerking te komen voor tickets via de officiële website van het event. Volgens de organisatie maakt iedereen evenveel kans om een kaartje te bemachtigen wanneer deze in de verkoop gaan. Sportief Directeur van de Grand Prix van Zandvoort en ex-Formule 1 coureur Jan Lammers heeft bevestigd dat de prijzen ‘marktconform’ zullen zijn. Dit betekent dat je hoogstwaarschijnlijk rekening moet houden met prijzen vanaf €85 voor een staanplaats.
Dit artikel is geschreven door Bram van Ginneken.