Een heftige vrijdagochtend voor de fans van Formule 1 en dan met name Max Verstappen: Honda trekt er na slechts een paar jaar toch de stekker uit. Het trekt zich na 2021 terug uit de F1-wereld. Dat betekent dat ‘onze’ Max geen bolide heeft. Wie moet nu de motor zijn achter het Red Bull-racing team?
In 2015 kwam Honda terug in de Formule 1, maar dat liep bij McLaren niet helemaal lekker. Gelukkig stapte het in 2018 over op Toro Rosso, waarna het sinds 2019 motoren leverde aan Red Bull Racing. De Honda-motor werd al vrij snel geliefd toen het onder de vleugels zat van Red Bull. We hebben Max er zelfs drie keer een nummer 1-positie mee zien halen.
Echter was dat vooral in 2019, want in 2020 laat de motor het vaker afweten. Dat is niet per se de reden voor Honda om te stoppen: het geeft zelf aan dat het graag CO2-neutraal wil zijn in 2050. Bovendien schrijft het, maakt de auto-industrie nogal wat transformatie door. Reden voor Honda om in ieder geval met Formule 1 te stoppen.
Met het gehaper van de motor in 2020 hoeft het niet een ramp te zijn voor Verstappen dat hij na 2021 met een andere motor moet gaan rijden. Het moeilijke is alleen: welke motor? Er zijn niet veel leveranciers over: Renault, Ferrari en Mercedes. Red Bull heeft eerder gewerkt met Renault, want het verruilde de Franse motor in 2017 voor die van Honda. Renault moet volgens de regels vanaf 2022 aan de twee teams een motor leveren.
Die kant zal het waarschijnlijk wel opgaan, tenzij Red Bull een andere motorfabrikant aan zich weet te binden. We verwachten daarbij niet dat Mercedes of Ferrari overstag gaan, want dan zouden ze de concurrent enorme voorsprong geven. Misschien staat er nog een nieuwe partij op? Tesla is waarschijnlijk qua missie niet heel passend in de Formule 1, maar wie weet staat er een andere, vrij nieuwe autoleverancier op. Sowieso moet Red Bull iets, want het moet volgens contract tot tenminste 2025 actief zijn in de Formule 1.
(c) Picture credits : Honda News : all rights reserved