Nieuws30.12.2019

Focus op foodbeleving, omzet Jumbo groeit met ruim € 1 miljard


De omzet van de Jumbo formule is dit jaar met een miljard euro toegenomen! De totale omzet van Jumbo Groep Holding komt uit op 8,682 miljard euro. De supermarktketen ziet bovendien in de laatste maanden van dit jaar haar marktaandeel stijgen tot boven de 21%.

Ook La Place doet het goed en realiseerde in het afgelopen jaar een groei van ruim 10% wat neerkomt op een omzet van 165 miljoen euro. De in het voorjaar gelanceerde merkbelofte: ‘Zo smaakt versgemaakt’, en het vernieuwde assortiment met nog meer nadruk op vers, lekker en gezond eten sluit goed aan bij de behoefte van de klant.

Winkelgemak en lekker en gezond eten

Kijkend naar 2020 zullen er steeds meer elementen van de Jumbo Foodmarkt en La Place in de reguliere supermarkten te vinden zijn. Winkelgemak en lekker en gezond eten blijken de belangrijkste ingrediënten voor de succesformule te zijn. Daarnaast wil men 12 tot 15 nieuwe winkels in België openen en zul je mede dankzij de samenwerking met HEMA meer winkels op stadslocaties gaan tegenkomen. Het plan is zelfs om 17 Jumbo winkels in panden van HEMA te openen. Jumbo en HEMA willen ook op 6 stationslocaties een gezamenlijk winkelconcept ontwikkelen waarbij Jumbo het foodassortiment levert.

Digitale klantrelatie

Dankzij de investeringen zet ook de online groei van Jumbo door. Het aandeel online omzet van Jumbo is dit jaar ruim 4%. Jumbo gaat in 2020 het nieuwe klantenprogramma Jumbo Extra’s breed introduceren. Dit programma heeft als doel om het aanbod persoonlijk af te stemmen en klanten daarmee nog beter te kunnen bedienen. Ook blijft Jumbo investeren in digitale platformen waarop klanten terecht kunnen voor inspiratie, tips, informatie en adviezen.

Jaarcijfers-2019-Jumbo-Groep-Holding
Jaarcijfers-2019-Jumbo-Groep-Holding

Meer winkels

Het winkelbestand van Jumbo is dit jaar met 54 vestigingen uitgebreid naar een totaal van 672 vestigingen. Deze groei komt vooral door de ombouw van de resterende 47 EMTÉ supermarkten (in totaal zijn er 70 EMTÉ winkels omgebouwd) en 4 Agrimarkt winkels naar de Jumbo formule. Daarnaast zijn dit jaar 2 nieuwe vestigingen van Jumbo Foodmarkt en 2 van het gemakswinkelconcept Jumbo City geopend. Ook heeft de supermarktketen in het afgelopen kwartaal al de eerste drie supermarkten in België geopend!

Digitale Jumbo Foodcoach

Jumbo zet nog verder in op de groeiende behoefte aan winkelgemak en lekker en gezond eten. Het begin 2019 geopende Jumbo Food College powered by La Place vervult een spilfunctie in deze ontwikkeling. In dit gezamenlijke kennis- en opleidingscentrum zijn in het eerste jaar al 400 nieuwe recepturen ontwikkeld voor Jumbo en La Place. Het groeiende consumentenbewustzijn ten aanzien van gezonde voeding beantwoordt Jumbo met de digitale Jumbo Foodcoach. Deze toepassing is erop gericht klanten op een gepersonaliseerde wijze te helpen met het maken van bewuste, verantwoorde en lekkere voedingskeuzes. De Jumbo Foodcoach is al enige tijd in gebruik bij de wielerploeg van Team Jumbo-Visma en heeft afgelopen jaar bijgedragen aan een recordaantal van 52 behaalde overwinningen. Eerdaags gaat ook de schaatsploeg van Team Jumbo-Visma van start met de Jumbo Foodcoach. Stap voor stap zal Jumbo deze eigentijdse toepassing ook beschikbaar maken voor bredere klantgroepen.

Omzetdoelstelling van € 10 miljard

“We sluiten wederom een mooi Jumbo jaar af met sterke cijfers,” zegt CEO Frits van Eerd. “Als we deze groei ook in 2020 kunnen vasthouden, dan moeten we in staat zijn om onze omzetdoelstelling van € 10 miljard in 2021 te behalen. Dat is het jaar waarin ons familiebedrijf honderd jaar bestaat. Er liggen geweldige kansen en mogelijkheden op ons te wachten. Op de Belgische markt zijn we goed ontvangen; we zien daar veel ruimte voor uitbreiding. We merken dat op onze thuismarkt foodbeleving een steeds belangrijkere rol speelt. Dat verklaart ook het succes van onze Jumbo Foodmarkt, met een ruim en onderscheidend aanbod van lekker en gezond eten, vers klaargemaakt door onze wereldkoks. Elementen van dit concept, en ook van La Place, passen we steeds vaker toe in onze reguliere winkels en onze Jumbo City stores. Bij het moderniseren van onze winkels houden we daar volop rekening mee.”

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

...

Verder lezen over Food

5 manieren om voedselverspilling tegen te gaan

Wist je dat het de Week tegen Voedselverspilling is? Ook jij kunt waarschijnlijk iets doen om minder voedsel -en geld- te verspillen.

Gadgets12.09.2024

5 manieren om voedselverspilling tegen te gaan

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

Crikorama is een compact thuissysteem om zelf krekels te kweken. De levenscyclus van krekels kan volledig worden beheerd door het systeem waardoor het een duurzaam en milieuvriendelijk alternatief biedt voor vlees. De uitvinder van het systeem wint hiermee de James Dyson Award 2024 in Nederland.

Technology11.09.2024

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

zelf krekels kweken!
Zo haal je magnesium uit je voeding

Ben je wat meer aan het sporten, heb je last van je zenuwen of wil je gewoon bijdragen aan een goede gezondheid? Dan is magnesium uit voeding een essentieel mineraal om je lijf te helpen.

Lifestyle17.06.2024

Zo haal je magnesium uit je voeding

De drie meest bedenkelijke ‘kwaliteiten’ van comfortfood!

Comfortfood is ultrabewerkt voedsel waarvan de verschillende ingrediënten zo op het oog nauwelijks nog te herkennen zijn. Gebruikte ingrediënten zijn doorgaans op een industriële wijze opgewerkt om bepaalde wenselijke bestanddelen of structuren te verkrijgen.

Online14.06.2024

De drie meest bedenkelijke ‘kwaliteiten’ van comfortfood!

Hoe crashdiëten en light-producten averechts lijken te werken

Light-producten zijn tegenwoordig nauwelijks meer weg te denken uit ons voedselassortiment. Bepaalde voedingsmiddelen worden tegenwoordig gezoet met laagcalorische kunstmatige zoetstoffen ter vervanging van het hoogcalorische suiker.

Nieuws13.05.2024

Hoe crashdiëten en light-producten averechts lijken te werken

Geen alternatieven voor gezond eten, weinig snoepen en regelmatig bewegen
Douwe Egberts oudste spaarprogramma van Nederland wordt 100 jaar

Heerlijk om in dit techno tijdperk even een berichtje te maken over een 100-jarig fenomeen. Gisteren was het namelijk precies 100 jaar geleden dat Douwe Egberts haar legendarische spaarprogramma lanceerde. Het sparen van...

Coffee corner05.03.2024

Douwe Egberts oudste spaarprogramma van Nederland wordt 100 jaar

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

KLM zorgt ervoor dat ze aan boord van vliegtuigen minder voedsel verspillen door het toepassen van kunstmatige intelligentie. AI-programma’s stellen de vliegmaatschappij in staat beter te voorspellen hoeveel passagiers...

Nieuws07.02.2024

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

Domino’s DxB: een e-bike met ingebouwde pizza-oven

Domino’s blijft innoveren en nieuwe manieren bedenken voor maaltijdbezorging. De volgende stap is Domino’s DxB, een e-bike die speciaal is ontwikkeld om kwaliteit en warmte te waarborgen tijdens het bezorgen van pizz...

Gadgets16.01.2024

Domino’s DxB: een e-bike met ingebouwde pizza-oven

Het is wel nog een demo-model

Verder lezen over Retail

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar