Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Fatbikes zijn extreem populair, maar dat zijn ze helaas niet alleen op straat. Ook in het ziekenhuis zijn medische specialisten er maar druk mee, die elektrische fietsen. Er wordt nu voor het eerst bijgehouden welke patiënten in het ziekenhuis komen na een fatbike-ongeluk en de inzichten zijn schokkend te noemen. En is het nog niet eens winter…
Fatbikes
Fatbikes lijken wel gratis te worden weggegeven, zoveel zie je er op straat. Vaak met twee jongeren van een jaar of 13 erop, waarvan een met de telefoon in de hand. Als je geluk hebt, is dat de achterste persoon, die achterop zit. Meestal heb je weinig last van ze, maar het is nu eenmaal een feit dat de breinen van jongeren niet kunnen bedenken welke risico’s er zijn.
Dat blijkt ook wel. Uit de eerste telling door ziekenhuizen komt naar voren dat in een week tijd 96 mensen binnenkwamen die gewond waren geraakt door een ongeluk met hun fatbike. Dat waren ook veel jonge mensen: de helft was tussen de 12 en 15 jaar oud. Die leeftijdsgrens van 14 jaar die de politiek graag voor fatbikes wil is dus niet helemaal uit de lucht gegrepen, al zou 16 jaar misschien logischer zijn: dat zou VeiligheidNL ook liever hebben.
Op de Eerste Hulp
Tegelijkertijd is het niet zo dat het per se alleen maar aan fatbikes ligt: op de gewone fiets kwamen er die week ook 715 mensen in het ziekenhuis terecht, plus nog eens 480 die op een e-bike zaten die zich niet onder de fatbike schaart. We blijken nu eenmaal redelijk wat brokken te maken op de fiets: we zijn immers een fietsland bij uitstek. Tegelijkertijd is de kans op ernstig letsel wel groter op een fatbike.
Die fietsen worden regelmatig opgevoerd, al schijnt dat ook volop te gebeuren bij gewone e-bikes. Er rijden vaker jongeren op, die sowieso sneller ongelukken maken. Ten eerste spenderen jongeren vergeleken bij hun ouders vaak meer tijd op de fiets en zoals eerder aangegeven zijn ze niet de meest betrouwbare bron als het gaat om het inschatten van de gevolgen van hun acties. Kunnen zij ook niks aan doen, maar het fatbikeprobleem mag dus in dat opzicht wel een probleem worden genoemd.
Imagoprobleem
Het is lullig voor iedereen die netjes maximaal 25 kilometer per uur op zijn fatbike rijdt, en ook is het niet best voor de makers van fatbikes als die weer een exemplaar uit hun werkplaats op de straat zien liggen. Het imago van de fatbike is enorm slecht en dat is jammer, want de fietsen zitten heerlijk, zien er tof uit en ze fietsen ook nog eens erg fijn. Jammer dus dat dit imagoprobleem bestaat, al laten cijfers van VeiligheidNL nu wel heel duidelijk zien dat het niet slechts een imagoding is.
De kans op hersenletsel is groot wanneer je in een fietsongeluk terechtkomt, en dat het er bij fatbikes toch vaak net even wat harder aan toegaat bewijst wel het percentage van 22 procent die in het ziekenhuis moest worden opgenomen voor meer behandelingen, terwijl dit bij e-bikes 16 procent is en bij andere fietsers 13 procent. Er moet dus wel echt wat gebeuren en dat is naast een minimumleeftijd strengere politiecontrole, het tegenhouden van illegale fatbikes door de douane en meer campagnes om ouders en kinderen op de hoogte te brengen van de risico’s. Een helmplicht wil VeiligheidNL bijvoorbeeld niet, maar het kan zeker geen kwijt om wel vrijwillig voor een helm te kiezen. Staat het tof? Totaal niet, maar je hersens op straat staat toch net even iets minder tof.
Winter
We denken vooral aan de winter die eraan zit te komen. Je kunt denken dat je met je dikke banden meer grip hebt op de gladde weg, maar bijvoorbeeld scherpe bochten kunnen enorm venijnig zijn met een fatbike, en zeker als je harder gaat dan je denkt omdat je elektromotor er zin in heeft, of omdat je hem ook nog hebt laten opvoeren, dan denken we dat het nog een drukke tijd wordt op de Eerste Hulp wanneer de eerste sneeuwvlokken en vorst aan de grond zich weer laten zien. En laten voelen vooral.
Voor die tijd gaan die regels van de overheid er waarschijnlijk niet komen, dus het is te hopen dat aandacht voor het onderwerp vooral ouders meer bewust maakt van het racemonster waar ze hun kinderen opzetten. Veel kinderen hebben nu al zo’n ding, maar het kan misschien geen kwaad om duidelijke afspraken te maken, zeker wanneer koning winter zijn intrede doet. Artsen, maar ook de kinderen zelf, hebben genoeg te doen, zo’n ziekenhuisbezoek gooit al snel roet in het eten. En hersenletsel zelfs nog veel meer.
Verder lezen over e-bike
Gadgets03.12.2024
E-bikemerk Stella mag toch nog fietsen maken: doorstart door Scheybeeck
Gadgets29.11.2024
Zo voorkom je dat je e-bike voor brand zorgt
Gadgets18.11.2024
Stella Fietsen is failliet: wat betekent dat voor jou?
Technology05.11.2024
Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes
Gadgets05.11.2024
E-bikefabrikant Stella vraagt uitstel van betaling aan
Gadgets25.09.2024
Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024