Nieuws30.10.2024

Fatbikes worden nog een probleem deze winter


Fatbikes zijn extreem populair, maar dat zijn ze helaas niet alleen op straat. Ook in het ziekenhuis zijn medische specialisten er maar druk mee, die elektrische fietsen. Er wordt nu voor het eerst bijgehouden welke patiënten in het ziekenhuis komen na een fatbike-ongeluk en de inzichten zijn schokkend te noemen. En is het nog niet eens winter…

Fatbikes

Fatbikes lijken wel gratis te worden weggegeven, zoveel zie je er op straat. Vaak met twee jongeren van een jaar of 13 erop, waarvan een met de telefoon in de hand. Als je geluk hebt, is dat de achterste persoon, die achterop zit. Meestal heb je weinig last van ze, maar het is nu eenmaal een feit dat de breinen van jongeren niet kunnen bedenken welke risico’s er zijn. 

Dat blijkt ook wel. Uit de eerste telling door ziekenhuizen komt naar voren dat in een week tijd 96 mensen binnenkwamen die gewond waren geraakt door een ongeluk met hun fatbike. Dat waren ook veel jonge mensen: de helft was tussen de 12 en 15 jaar oud. Die leeftijdsgrens van 14 jaar die de politiek graag voor fatbikes wil is dus niet helemaal uit de lucht gegrepen, al zou 16 jaar misschien logischer zijn: dat zou VeiligheidNL ook liever hebben.

Op de Eerste Hulp

Tegelijkertijd is het niet zo dat het per se alleen maar aan fatbikes ligt: op de gewone fiets kwamen er die week ook 715 mensen in het ziekenhuis terecht, plus nog eens 480 die op een e-bike zaten die zich niet onder de fatbike schaart. We blijken nu eenmaal redelijk wat brokken te maken op de fiets: we zijn immers een fietsland bij uitstek. Tegelijkertijd is de kans op ernstig letsel wel groter op een fatbike. 

Die fietsen worden regelmatig opgevoerd, al schijnt dat ook volop te gebeuren bij gewone e-bikes. Er rijden vaker jongeren op, die sowieso sneller ongelukken maken. Ten eerste spenderen jongeren vergeleken bij hun ouders vaak meer tijd op de fiets en zoals eerder aangegeven zijn ze niet de meest betrouwbare bron als het gaat om het inschatten van de gevolgen van hun acties. Kunnen zij ook niks aan doen, maar het fatbikeprobleem mag dus in dat opzicht wel een probleem worden genoemd. 

Imagoprobleem

Het is lullig voor iedereen die netjes maximaal 25 kilometer per uur op zijn fatbike rijdt, en ook is het niet best voor de makers van fatbikes als die weer een exemplaar uit hun werkplaats op de straat zien liggen. Het imago van de fatbike is enorm slecht en dat is jammer, want de fietsen zitten heerlijk, zien er tof uit en ze fietsen ook nog eens erg fijn. Jammer dus dat dit imagoprobleem bestaat, al laten cijfers van VeiligheidNL nu wel heel duidelijk zien dat het niet slechts een imagoding is.

De kans op hersenletsel is groot wanneer je in een fietsongeluk terechtkomt, en dat het er bij fatbikes toch vaak net even wat harder aan toegaat bewijst wel het percentage van 22 procent die in het ziekenhuis moest worden opgenomen voor meer behandelingen, terwijl dit bij e-bikes 16 procent is en bij andere fietsers 13 procent. Er moet dus wel echt wat gebeuren en dat is naast een minimumleeftijd strengere politiecontrole, het tegenhouden van illegale fatbikes door de douane en meer campagnes om ouders en kinderen op de hoogte te brengen van de risico’s. Een helmplicht wil VeiligheidNL bijvoorbeeld niet, maar het kan zeker geen kwijt om wel vrijwillig voor een helm te kiezen. Staat het tof? Totaal niet, maar je hersens op straat staat toch net even iets minder tof.

Winter

We denken vooral aan de winter die eraan zit te komen. Je kunt denken dat je met je dikke banden meer grip hebt op de gladde weg, maar bijvoorbeeld scherpe bochten kunnen enorm venijnig zijn met een fatbike, en zeker als je harder gaat dan je denkt omdat je elektromotor er zin in heeft, of omdat je hem ook nog hebt laten opvoeren, dan denken we dat het nog een drukke tijd wordt op de Eerste Hulp wanneer de eerste sneeuwvlokken en vorst aan de grond zich weer laten zien. En laten voelen vooral.

Voor die tijd gaan die regels van de overheid er waarschijnlijk niet komen, dus het is te hopen dat aandacht voor het onderwerp vooral ouders meer bewust maakt van het racemonster waar ze hun kinderen opzetten. Veel kinderen hebben nu al zo’n ding, maar het kan misschien geen kwaad om duidelijke afspraken te maken, zeker wanneer koning winter zijn intrede doet. Artsen, maar ook de kinderen zelf, hebben genoeg te doen, zo’n ziekenhuisbezoek gooit al snel roet in het eten. En hersenletsel zelfs nog veel meer.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over e-bike

Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar

Nu de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen om alleen fatbikes te belasten met extra regels, zoals een minimumleeftijd en helmplicht, zien fabrikanten van legale fatbikes zich genoodzaakt direct fietsen te ontwikkelen die net buiten de regels vallen.

Gadgets25.09.2024

Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Fatbike V20Pro is illegaal op de Nederlandse weg

De laatste tijd zijn ongelukken met fatbikes veelvuldig in het nieuws, omdat ze worden opgevoerd, zo ook de V20Pro.

Gadgets16.07.2024

Fatbike V20Pro is illegaal op de Nederlandse weg

E-bikemerk Cowboy stopt onder druk Amsterdam met zijn racespel voor de fiets

Hoe leuk het ook is om te racen, is dat op sommige plekken niet het beste idee. Cowboy heeft onder druk van de Gemeente Amsterdam besloten om te stoppen met zijn net geïntroduceerde racespel.

Gaming15.07.2024

E-bikemerk Cowboy stopt onder druk Amsterdam met zijn racespel voor de fiets

E-bikemerk Cowboy laat je gamen op de fiets

In de app van je Cowboy-fiets is een nieuw gedeelte te vinden dat In-Ride Games heet en hierdoor kun je het al fietsend opnemen tegen anderen.

Gaming04.07.2024

E-bikemerk Cowboy laat je gamen op de fiets

DJI onthult dure, maar stille e-mountainbike Amflow

ekend van drones, maar nu ook actief in de wereld van elektrische fietsen. Elektrische mountainbikes om precies te zijn: onder de merknaam Amflow.

Gadgets03.07.2024

DJI onthult dure, maar stille e-mountainbike Amflow

Drone-merk DJI lijkt fietsen te willen gaan maken

DJI zal het dus niet onder zijn eigen naam doen: de ‘DJI’-fietsen lijken onder het merk Amflow Bikes uit te komen.

Gadgets02.07.2024

Drone-merk DJI lijkt fietsen te willen gaan maken