Nieuws13.01.2022

Factcheckers eisen actie van YouTube tegen COVID-19 desinformatie


In een open brief, gericht aan de CEO van YouTube, eisen 80 factcheckers, verenigd in Poynter, dat het videoplatform eindelijk serieus werk maakt van de strijd tegen COVID-19 desinformatie. De ondertekenaars van de brief, afkomstig uit landen van alle continenten, stellen dat YouTube nog altijd een van de belangrijkste kanalen is voor de wereldwijde verspreiding van desinformatie is. Het feit dat YouTube, twee jaar na de start van de COVID-19 pandemie, er nog steeds niet in geslaagd is desinformatie over het virus, vaccinatie en aanverwante zaken aan te pakken, baart hen zorgen.

YouTube laat het gebeuren

Hoewel YouTube, zo schrijven de factcheckers, haar best doet om het probleem rondom desinformatie met ‘policies’ en regels aan te pakken, blijkt die strategie niet te werken. In de praktijk doet YouTube te weinig tegen om te voorkomen dat haar platform wordt gebruikt door gewetenloze actoren om anderen te manipuleren en uit te buiten, en om zichzelf te organiseren en geld in te zamelen. De huidige maatregelen blijken onvoldoende.

Via de open brief aan de CEO van YouTube dringen de verenigde onpartijdige en onafhankelijke factcheckers en bij het videoplatform op aan om, samen met hen, de strijd tegen desinformatie en het verwijderen van dergelijke kwalijke content, aan te pakken.

Oplossingen

Naast het beschrijven van de problemen en de uitblijvende actie van YouTube in de strijd tegen desinformatie, stellen de factcheckers ook een aantal oplossingen voor. Die hebben betrekking op meer transparantie over desinformatie, het verwijderen van schadelijke content en/of het toevoegen van debunk’s, strenger optreden tegen personen en bedrijven die desinformatie postten en meer aandacht voor het opsporen en aanpakken van desinformatie die in andere talen dan het Engels op het platform verschijnen.

1. Zorg voor zinvolle transparantie over desinformatie op het platform: YouTube moet onafhankelijk onderzoek ondersteunen naar de oorsprong van de verschillende desinformatiecampagnes, hun bereik en impact, en de meest effectieve manieren om valse informatie te ontmaskeren. Het moet ook zijn volledige moderatiebeleid publiceren met betrekking tot desinformatie en desinformatie, inclusief het gebruik van kunstmatige intelligentie en welke gegevens het aanstuurt.

2. Naast het verwijderen van content voor wettelijke naleving, zou YouTube zich moeten richten op het bieden van context en het bieden van debunks, duidelijk bovenop video’s of als aanvullende video-inhoud. Dat kan alleen door een zinvolle en gestructureerde samenwerking aan te gaan, de verantwoordelijkheid te nemen en systematisch te investeren in onafhankelijke fact-checking-inspanningen over de hele wereld die werken aan het oplossen van deze problemen.

3. Optreden tegen recidivisten die inhoud produceren die voortdurend wordt gemarkeerd als desinformatie en verkeerde informatie, met name degenen die geld verdienen met die inhoud op en buiten het platform, met name door te voorkomen dat de aanbevelingsalgoritmen inhoud uit dergelijke bronnen van verkeerde informatie promoten.

4. Verleng huidige en toekomstige inspanningen tegen desinformatie en verkeerde informatie in andere talen dan het Engels, en lever land- en taalspecifieke gegevens, evenals transcriptieservices die in elke taal werken.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Coronavirus

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

​Sprong naar nieuwe gastheersoort luidt gevaarlijkste periode virusinfectie in

Van vleermuizen is genoegzaam bekend dat ze veel potentieel gevaarlijke virussen met zich meedragen. Vanwege hun snelle stofwisseling en bijzonder krachtige immuunsysteem kunnen ze gastheer zijn voor veel verschillende s...

Online25.07.2023

​Sprong naar nieuwe gastheersoort luidt gevaarlijkste periode virusinfectie in

Endemische versus pandemische systeemrisico's virusinfecties
Waarom aantallen wappies, gekkies en complotdenkers toenemen

Tijdens de coronapandemie heeft het grote publiek voor het eerst kennis kunnen maken met de alleszins bevreemdende manifestaties van wappies, gekkies en complotdenkers. Sinds de opkomst van sociale media ruim 15 jaar gel...

Online22.02.2023

Waarom aantallen wappies, gekkies en complotdenkers toenemen

iPhone-fabriek Foxconn: over een maand weer op volle capaciteit

Foxconn verwacht dat het eind december, begin januari weer op volle sterkte draait. Foxconn is de fabrikant van iPhones en die had door allerlei lockdowns in China de laatste tijd te weinig capaciteit om op volle toeren...

Mobile05.12.2022

iPhone-fabriek Foxconn: over een maand weer op volle capaciteit

​Sunweb heeft beste jaar ooit: ‘Corona gebruikt om te investeren in digitalisering’

Wie denkt dat de coronaperiode reisorganisaties alleen maar kopzorgen heeft bezorgd, heeft het mis. Reisorganisatie Sunweb heeft corona gebruikt om meer te investeren in digitalisering. De reisorganisatie heeft met alle...

Lifestyle18.11.2022

​Sunweb heeft beste jaar ooit: ‘Corona gebruikt om te investeren in digitalisering’

Qua uitstoot zijn we weer bijna op pre-coronaniveau

We waren zo lekker bezig: doordat we niet meer massaal de weg opgingen, was de uitstoot van CO2 in de coronatijd aanzienlijk lager dan normaal. Helaas zijn we nu bijna terug bij hoe hevig de uitstoot was voor corona en d...

Nieuws14.11.2022

Qua uitstoot zijn we weer bijna op pre-coronaniveau

De evolutionaire ontwikkeling van het coronavirus opnieuw geduid

De meeste ontwikkelingen zijn achteraf een stuk beter te duiden dan op het moment dat we er midden in zitten. Dit geldt zowel voor de meeste maatschappelijke ontwikkelingen als ook voor de evolutionaire ontwikkeling van...

Nieuws02.09.2022

De evolutionaire ontwikkeling van het coronavirus opnieuw geduid

De karakteristieke wijze waarop zoönoses zich doorgaans ontwikkelen
​De CoronaMelder-app kan van je telefoon af

Het is over voor de CoronaMelder-app. De overheid stopt op 22 april met de ondersteuning ervan. De servers gaan offline en dat betekent dat je niet langer een melding krijgt als er iemand met het coronavirus bij je in de...

Mobile20.04.2022

​De CoronaMelder-app kan van je telefoon af

Verder lezen over YouTube

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Weet je het Lite-abonnement van YouTube nog? Hiermee kon je tot vorig jaar voor maar 6,99 euro YouTube kijken zonder reclames.

Video18.10.2024

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

YouTube is veel bezig met Shorts: recent heeft het bijvoorbeeld een picture-in-picture-modus toegevoegd en nu wordt het dus mogelijk om niet meer shorts van maar 60 seconden te maken: maar juist van drie minuten.

Video04.10.2024

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube Premium wordt zowel voor solo-gebruikers als Family-afnemers duurder. Het geldt bovendien niet alleen voor YouTube Premium.

Video20.09.2024

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

YouTube wil meer de social media-kant op. Het introduceert Communities, een soort Facebook-groepen voor kanalen.

Social Media19.09.2024

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

Al een nummer van fake-Drake gehoord? Reden voor het platform om nieuwe tools te introduceren om deepfakes te herkennen en tegen te werken.

Artificial Intelligence06.09.2024

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

YouTube hoopt ermee te voorkomen dat jongeren doomscrollen en urenlang video’s kijken waar ze psychische problemen door krijgen of deze verergeren.

Video05.09.2024

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

Huawei en Discovery Channel hebben een speciale documentaireserie gemaakt over de toepassingen van moderne technologieën in ons dagelijks leven, getiteld 'Being Digi-Sapiens'. In drie afleveringen reist de Zweedse techblogger, robotica-expert en YouTuber Simone Giertz door vijf Europese landen om te laten zien hoe technologie ons dagelijks leven verandert. Ze maakt digitale innovaties toegankelijk voor een breed publiek, waardoor deze vooruitgang herkenbaar wordt.

Tech in Asia25.07.2024

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie