Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
In een open brief, gericht aan de CEO van YouTube, eisen 80 factcheckers, verenigd in Poynter, dat het videoplatform eindelijk serieus werk maakt van de strijd tegen COVID-19 desinformatie. De ondertekenaars van de brief, afkomstig uit landen van alle continenten, stellen dat YouTube nog altijd een van de belangrijkste kanalen is voor de wereldwijde verspreiding van desinformatie is. Het feit dat YouTube, twee jaar na de start van de COVID-19 pandemie, er nog steeds niet in geslaagd is desinformatie over het virus, vaccinatie en aanverwante zaken aan te pakken, baart hen zorgen.
YouTube laat het gebeuren
Hoewel YouTube, zo schrijven de factcheckers, haar best doet om het probleem rondom desinformatie met ‘policies’ en regels aan te pakken, blijkt die strategie niet te werken. In de praktijk doet YouTube te weinig tegen om te voorkomen dat haar platform wordt gebruikt door gewetenloze actoren om anderen te manipuleren en uit te buiten, en om zichzelf te organiseren en geld in te zamelen. De huidige maatregelen blijken onvoldoende.
Via de open brief aan de CEO van YouTube dringen de verenigde onpartijdige en onafhankelijke factcheckers en bij het videoplatform op aan om, samen met hen, de strijd tegen desinformatie en het verwijderen van dergelijke kwalijke content, aan te pakken.
Oplossingen
Naast het beschrijven van de problemen en de uitblijvende actie van YouTube in de strijd tegen desinformatie, stellen de factcheckers ook een aantal oplossingen voor. Die hebben betrekking op meer transparantie over desinformatie, het verwijderen van schadelijke content en/of het toevoegen van debunk’s, strenger optreden tegen personen en bedrijven die desinformatie postten en meer aandacht voor het opsporen en aanpakken van desinformatie die in andere talen dan het Engels op het platform verschijnen.
1. Zorg voor zinvolle transparantie over desinformatie op het platform: YouTube moet onafhankelijk onderzoek ondersteunen naar de oorsprong van de verschillende desinformatiecampagnes, hun bereik en impact, en de meest effectieve manieren om valse informatie te ontmaskeren. Het moet ook zijn volledige moderatiebeleid publiceren met betrekking tot desinformatie en desinformatie, inclusief het gebruik van kunstmatige intelligentie en welke gegevens het aanstuurt.
2. Naast het verwijderen van content voor wettelijke naleving, zou YouTube zich moeten richten op het bieden van context en het bieden van debunks, duidelijk bovenop video’s of als aanvullende video-inhoud. Dat kan alleen door een zinvolle en gestructureerde samenwerking aan te gaan, de verantwoordelijkheid te nemen en systematisch te investeren in onafhankelijke fact-checking-inspanningen over de hele wereld die werken aan het oplossen van deze problemen.
3. Optreden tegen recidivisten die inhoud produceren die voortdurend wordt gemarkeerd als desinformatie en verkeerde informatie, met name degenen die geld verdienen met die inhoud op en buiten het platform, met name door te voorkomen dat de aanbevelingsalgoritmen inhoud uit dergelijke bronnen van verkeerde informatie promoten.
4. Verleng huidige en toekomstige inspanningen tegen desinformatie en verkeerde informatie in andere talen dan het Engels, en lever land- en taalspecifieke gegevens, evenals transcriptieservices die in elke taal werken.
Verder lezen over Coronavirus
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Online25.07.2023
Sprong naar nieuwe gastheersoort luidt gevaarlijkste periode virusinfectie in
Endemische versus pandemische systeemrisico's virusinfectiesOnline22.02.2023
Waarom aantallen wappies, gekkies en complotdenkers toenemen
Mobile05.12.2022
iPhone-fabriek Foxconn: over een maand weer op volle capaciteit
Lifestyle18.11.2022
Sunweb heeft beste jaar ooit: ‘Corona gebruikt om te investeren in digitalisering’
Nieuws14.11.2022
Qua uitstoot zijn we weer bijna op pre-coronaniveau
Nieuws02.09.2022
De evolutionaire ontwikkeling van het coronavirus opnieuw geduid
De karakteristieke wijze waarop zoönoses zich doorgaans ontwikkelenMobile20.04.2022
De CoronaMelder-app kan van je telefoon af
Verder lezen over YouTube
Video13.11.2024
YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen
Online06.11.2024
Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts
Video18.10.2024
YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Video04.10.2024
Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts
Video20.09.2024
Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder
Social Media19.09.2024
YouTube wordt met Communities nu echt een social medium
Artificial Intelligence06.09.2024