Facebook heeft in Frankrijk 30.000 accounts weten te achterhalen die valse nieuwsberichten verspreiden, populair uitgesproken als fake news. Het heeft allemaal te maken met de presidentsverkiezingen van het land. Het populairste sociale medium ter wereld jaagt keihard op sites die verkeerde informatie of andere misleidende inhoud verspreiden. De verspreiding van nepnieuws heeft in Frankrijk namelijk geleid tot grote bezorgdheid voorafgaand aan de nationale verkiezingen welke gepland staan voor 23 april a.s.
Door de enorme hoeveelheid van dit soort accounts is het voor Facebook vrijwel onmogelijk om iedereen op te sporen. Daarbij kun je wel iets weghalen maar voordat je het weet is ergens al weer een nieuw account aangemaakt. Het zal dus nog wel even gaan duren voordat de bots en algoritmes van Facebook zo slim zijn dat het aantal nep-accounts nog beter te traceren is.
Facebook is gestart met het zoeken naar dit soort nieuws nadat er berichten kwamen dat de rol van nepnieuws tijdens presidentsverkiezingen in Amerika een rol zouden hebben gespeeld, na de verrassende overwinning van Donald Trump.
Facebook-CEO Mark Zuckerberg verklaarde direct na de verkiezingen dat zijn bedrijf niet verantwoordelijk was voor het beïnvloeden van stemmen van mensen. Uiteindelijk heeft publieke druk Facebook en andere social media-bedrijven gedwongen om serieus maatregelen te nemen tegen de verspreiding van vals nieuws.
Ook Duitsland maakt zich zorgen over vals nieuws. De Duitse minister van Justitie zei daarover:
“Het kan niet in Facebook’s belang zijn dat haar platform wordt misbruikt om leugens en haatcampagnes te verspreiden… Het moet voor gebruikers makkelijker zijn om nepnieuws te rapporteren.”
De overheid heeft inmiddels een plan goedgekeurd waarbij social media-bedrijven een boete kunnen krijgen die kan oplopen tot 50 miljoen euro als ze er niet voor zorgen dat deze vorm van valse berichtgeving snel zal worden verwijderd.
[Afbeelding © Sondem – Fotolia]