De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Eerder kondigde Facebook al aan dat het strenger gaat factchecken met oog op de Europese verkiezingen; nu blijkt dat het platform dit ook aan de andere kant van de wereld gaat bewerkstelligen. Als we het bedrijf moeten geloven, heeft het verschillende maatregelen genomen om de aankomende Australische verkiezingen te waarborgen. Het plan van aanpak omvat onder andere het verwijderen van nepaccounts, het verminderen van misinformatie, strenger factchecken en meer transparantie bij advertenties.
Beperken buitenlandse verkiezingsadvertenties
“Het tegengaan van buitenlandse inmenging is een belangrijke pijler bij het waarborgen van verkiezingen op ons platform. Als onderdeel van deze belofte schuwen we tijdelijk verkiezingsadvertenties die buiten Australië gekocht zijn, met het oog op de verkiezingen in mei,” aldus Mia Garlick, Director of Policy voor Australië en Nieuw-Zeeland.
Deze regeling zal de dag na de aankondiging van de verkiezingen ingaan, en geldt voor buitenlandse advertenties die volgens Facebook van politieke aard zijn (bijvoorbeeld berichten die naar politieke figuren of partijen verwijzen). Zo worden alleen nationale politieke advertenties getoond aan het stemplichtige Australische publiek.
Meer transparantie bij advertenties
Vorige week update het bedrijf zijn Ad Library al, met het doel informatie over advertenties op Facebook (en de pagina’s die ze inzetten) meer toegankelijk te maken. De Ad Library toont nu alle actieve advertenties van een pagina, samen met informatie als wanneer de advertentie aangemaakt is, naamsveranderingen en het land van degenen die pagina’s met een groot volgersaantal beheren. Ook mensen die niet op Facebook zitten, kunnen deze informatie inzien.
Factchecken door externe bedrijven
Momenteel werkt Facebook al in veel landen met externe bedrijven die content checken op onwaarheden. Ook in Australië gaat het bedrijf hiervoor een partnership aan met internationaal persbureau Agence France-Presse (AFP).
Aankaarten van misinformatie
Volgens Facebook gelden strikte Community Standards en zal er actief gewerkt worden aan het reduceren van clickbait en sensationele content. Er komt een speciale ‘About this article’ button die meer context moet geven bij artikelen. Ook moeten verbeteringen in de beveiligingssystemen ervoor zorgen dat het steeds gemakkelijker wordt om nepaccounts te identificeren en te verwijderen van het platform.
Of deze maatregelen een groot verschil gaan maken, zal de tijd uitwijzen. Al met al vormen ze een goede start voor de Australische ‘elections’ en een veelbelovend vooruitzicht voor de Europese verkiezingen.
[Photo by Keith Zhu on Unsplash]
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024