Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Deze week is in Brussel de eerste Factcheck-marathon van de Lage Landen van start gegaan. Pointer (KRO-NCRV) gaat samen met 6 redacties 10 dagen lang beweringen van politici controleren. Naast partner AD doen dit keer 5 Belgische partijen mee: VRT, RTBF, Factcheck Vlaanderen, Knack en deCheckers.
Europese verkiezingen
In de strijd om de stem van de kiezer bij de Europese verkiezingen van 6 juni beweren politici en partijen van alles met de grootste stelligheid. Maar wat klopt er van alle claims? Tijdens de Factcheck-marathon in Brussel bundelen 7 redacties uit Nederland en België hun krachten om dat uit te zoeken. Na het succes van de vorige factcheck-marathons rond de landelijke en Provinciale verkiezingen, gaat het initiatief van Pointer nu voor het eerst de grens over. Van 27 mei tot en met 5 juni vestigt het tijdelijke team van Pointer, het AD, de Belgische publieke omroepen VRT en RTBF, Factcheck Vlaanderen, Knack en deCheckers zich in Brussel. Daar gaan ze tot aan de verkiezingsdag aan de slag met factchecken. Het publiek kan de factcheckers tippen over opvallende claims van politici.
Pointer deelt de resultaten vervolgens op een aantal verschillende manieren:
- 1. Factcheck-uitzendingen: In een dagelijkse korte tv-uitzending bespreken Anna Gimbrère en Marijn Frank met de factcheckers een bewering die ze zijn tegengekomen. Deze uitzendingen zijn te zien rond 10:00 uur op NPO 2, rond 14:00 uur op NPO 1, op NPO Start en de website van Pointer. In de eerste uitzending wordt een bewering van de PVV gecheckt. In het verkiezingsprogramma van de PVV staat dat de EU ons 10 miljard per jaar kost. Maar dat klopt niet.
- 2. Online quiz: Op pointer.nl/verkiezingen vind je alle factchecks, óók wanneer een opmerkelijke claim wél waar blijkt te zijn. De factchecks zijn te filteren op thema en partij. Daarnaast vind je er vanaf 27 mei een online quiz waar je kunt testen of je zelf de misinformatie weet te spotten. Iedere dag voegt Pointer nieuwe vragen toe én geeft de lezer tips om technieken die bij misinformatie horen te herkennen.
- 3. Prebunks: Naast het debunken van misinformatie in factchecks heeft Pointer dit jaar ‘prebunks’ gemaakt. In korte online video’s weerlegt Pointer Checkt-presentator Jos de Groot pro-actief misinformatie. De onderwerpen lopen uiteen van Russische beïnvloeding, ervaren overlast van asielzoekers en een ondemocratische Europese elite. De ‘prebunks’ worden gedeeld op het YouTube-kanaal van NPO Radio 1 en het TikTok account van NPO 3.
Snelcursus nepnieuws herkennen
Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen nu iets kan roepen en publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest. Hierdoor lopen we met zijn allen veel vaker tegen nepnieuws aan dan voorheen. Wil je zelf ook nepnieuws beter leren herkennen? Lees dan hier onze tips.
Verder lezen over Fake
Online12.08.2024
Fake News: Was het publiek van Kamala Harris nep?
Social Media31.05.2024
Grootste verspreiders van nepnieuws zijn oude vrouwtjes
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online09.04.2024
Het verwijderen van nep-reviews: hoe doe je dat?
Social Media17.05.2022
UPDATE: Overname Twitter blijft voorlopig ‘on hold’ staan
Musk denkt dat meer dan 20% van de accounts fake isSocial Media30.03.2022
Ruim tweederde van de mensen denkt nepnieuws te kunnen herkennen
Slechts 22% kan het echtNieuws17.03.2022
Facebook verwijdert deepfake ‘overgave’ video van Zelensky
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024