Ruim de helft van alle Nederlandse koopwoningen heeft eind 2020 nog altijd geen definitief energielabel (55%). Voornaamste reden hiervoor is dat men geen intentie heeft om de woning te verkopen. Zo blijkt uit het Duurzaam Wonen onderzoek, een grootschalige meting van Multiscope onder 4.000 Nederlanders.
Vanaf 1 januari 2021 wordt de aanvraag van een energielabel vele malen duurder. Een kwart van alle woningeigenaren weet niet of hun woning een definitief energielabel heeft (25%). Dit komt neer op meer dan 1,1 miljoen huizenbezitters. Bijna twee op de vijf geven aan dat de eigen woning geen definitief energielabel heeft (38%). Een nagenoeg even groot deel zegt dit wel te hebben (37%).
Heb je dat nu nog niet gedaan, dan is het wel verstandig hiermee aan de slag te gaan. Want per 1 januari 2021 wijzigt namelijk de bepalingsmethode voor het energielabel. Vanaf dan moet je voor een energielabel een energieadviseur inschakelen. Meer info hierover is te vinden via deze website van de Rijksoverheid.
De voornaamste reden waarom woningeigenaren geen definitief energielabel aanvragen is omdat ze geen intentie hebben om de woning te verkopen (47%). Eén op de vijf ziet het nut van het label niet in (20%). Ook de bekendheid speelt een duidelijke rol. Eén op de vijf heeft dit nog niet gedaan, omdat ze het label niet kennen (18%). Nog eens 9% weet niet hoe ze het label moeten aanvragen. Eén op de acht (12%) wil het label nog wel gaan aanvragen in 2020.
Het merendeel van de huiseigenaren is niet bekend met alle regels en veranderingen omtrent het energielabel. Meer dan de helft weet niet dat men een boete van €170 krijgt bij verkoop of verhuur zonder definitief energielabel (53%). Meer dan zes op de tien (61%) weten niet dat de aanvraagprocedure verandert vanaf 2021. Een nagenoeg even groot deel (63%) weet dus ook niet dat de kosten van deze aanvraag volgend jaar zullen stijgen van enkele tientjes naar honderden euro’s.
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. De resultaten in dit artikel komen uit Duurzaam Wonen, een onderzoek naar verwarming, water- en energiebesparing, ventilatie en isolatie in Nederland. Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met freelance marktonderzoeker Rutger de Haan.
[Fotocredits ©
sdecoret – Adobe Stock]