De maatregelen rond het coronavirus zorgen voor veel verdeeldheid. Niet alleen in ons land, maar over de gehele wereld. We zijn het nauwelijks met elkaar eens. Slimme apps staan in de spotlight. Ieder land gaat wel zelf het wiel uitvinden en Apple en Google worden niet vertrouwd. En dat in het high-tech tijdperk waar telecomproviders misschien meer weten over jouw gedrag dan Apple ooit kan bedenken.
Ook naar het ultieme geneesmiddel of een vaccin wordt keihard gezocht. Gelukkig maar. De Franse arts Didier Raoult meent het medicijn tegen covid-19 te hebben gevonden: chloroquine. Trump en Bolsonaro waren al overtuigd, inmiddels ook de Franse president Emmanuel Macron. Bill Gates bouwt ondertussen zeven fabrieken. Het is niet eenvoudig om uit de letterlijk duizenden berichten helder te krijgen wat waar is, hoe dingen zijn en wie je nog kunt geloven.
Een actuele discussie is die van mondkapjes, gezichtsmaskers of hoe we ze ook willen noemen. Moet je ze nu wel of niet gaan dragen? En welke soort? En moeten we niet alle goedgekeurde exemplaren onmiddellijk inleveren aan de zorg en de medische wereld? Dat moeten we inderdaad, en daar zijn we het gelukkig met z’n allen over eens. Maar hoe zit het met de ‘gewone burger’, die op 1.5 meter? Geef je hem een app (zie boven) of een polshorloge met een signaalfunctie die je waarschuwt als je te dichtbij komt of toch maar een mondkapje?
Voor zo’n horloge kun je van alles bedenken, maar voor die mondkapjes weten we het niet. Het RIVM (Jaap van Dissel) zegt: niet dragen. De overheid zegt: niet dragen. Ondertussen adviseert de Duitse regering inwoners een mondkapje te dragen in winkels en het openbaar vervoer, en ook in België wordt een advies overwogen.
Ook onze coronaleermeester Jaap van Dissel maakt het daarna weer vloeibaar omdat het dragen van een mondkapje volgens hem wel nuttig kan zijn bij de manier (exitstrategie) waarop Nederland uit de crisis wil komen. Als je alle meningen bij elkaar optelt en deelt door 100 is dit de uitkomst: we gaan op enig moment in een aantal gevallen wel degelijk mondkapjes dragen.
Er komt dus een moment dat mondkapjes aka gezichtsmaskers in de winkels komen te liggen, de vraag is nu alleen nog wanneer en in welke vorm. Grote modemerken laten zich nu vooral van hun goede kant zien. Van Zara, H&M en Prada is bekend dat zij hun fabrieken gebruiken om benodigdheden uitsluitend voor medisch personeel te produceren. Minder kapitaalkrachtige merken hebben één-op-één-initiatieven waarbij voor elk verkocht masker of mondkapje de marges worden gebruikt om maskers te maken of aan te schaffen voor werknemers in de zorg.
Ergens zal er een omkeerpunt komen dat de zorg verlost is van de tekorten nu er massaal wordt gewerkt aan de productie voor zorg en medisch personeel. Zodra voorraden weer op orde zijn en ziekenhuizen en anderen ruime voorraden hebben zullen we zien dat mondkapjes en gezichtsmaskers de weg gaan vinden naar het grote publiek. Als straks de economie weer op gang gaat komen is de kans zeer groot dat ook wij van uit de overheid worden aangeraden een mondkapje te gaan dragen. Vooral ter bescherming van jezelf. Net als dat nu al in veel landen wordt geadviseerd.
Het is overigens aanvullend op alles wat we al doen. Het 1.5 meter afstand houden, in quarantaine als je ziek wordt en vooral handen blijven wassen wordt niet vervangen door het gaan dragen van gezichtsmasker. Misschien gaat dat wel nooit meer weg. En tussen als die berichten staat dan ergens dat het gebruik voor kinderen weer wordt afgeraden.
We zijn 4 dagen later. In bijna heel Duitsland wordt het verplicht om mondkapjes te dragen. Met name op de meeste openbare plekken waaronder winkels en openbaar vervoer. Inmiddels zijn al vijftien deelstaten akkoord met de nieuwe maatregelen. Alleen in de deelstaat Bremen is het nog niet verplicht maar wordt het wel aangeraden.
Inmiddels zijn er echt honderden video’s te vinden via social media waarin te zien is hoe je zelf een mondmasker kunt maken. Deze zijn wasbaar en voorzien van stukjes stofzuigerzak en koffiefilters. De creativiteit viert hoogtij. En als er straks 7 miljard mensen potentieel moeten worden voorzien van een mondkapje duikt de industrie daar vol op. Winnaar is de mode-industrie die helemaal los kan gaan. Bij Zeeman en de Action ga je ‘cheap ones’ vinden. Maar geloof maar dat ook de grote fashion-merken hier met mondkapjes gaan komen met prijzen die door het dak gaan. En dat alles is slechts een kwestie van tijd. De vraag is nu alleen nog wanneer onze premier met het advies gaat komen.
In de categorie noeste huisvlijt zijn er inmiddels veel video’s te vinden waarin je kunt zien hoe je van een BH een mondmasker kunt maken. Advies over de juiste cupmaat is er niet maar veel moeite kost het niet. Het idee is overigens niet van nu want vijf jaar geleden verschenen er ook al filmpjes op YouTube met voorbeelden.
Op Twitter is “Face Mask Fashion” inmiddels een topic aan het worden. Wie op deze term zoekt kan zien hoe het inmiddels in alle landen de mensen inspireert om zelf aan de slag te gaan. Het is echt nog maar een kwestie van tijd voordat modemerken dit breed gaan omarmen.