Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) meldt dat het aantal privacyklachten sterk blijft toenemen. Meer dan 15.000 mensen hebben in het eerste halfjaar van 2019 een klacht ingediend. Dat is een toename van bijna 60% vergeleken met de tweede helft van 2018. Volgens de AP komt dit onder andere doordat de mogelijkheid om privacyklachten in te dienen nog relatief nieuw is in ons land en nu steeds bekender wordt. Bovendien zijn we in Nederland sterk gedigitaliseerd en dat zorgt ook voor meer zorgen over privacy bij consumenten. De AP krijgt veel klachten over inzageverzoeken en verwijdering van gegevens.
Iedereen kan klacht indienen
Sinds de AVG in werking is getreden kan iedereen een privacyklacht indienen bij de AP. Wanneer je vermoedt dat je persoonsgegevens op een onrechtmatige manier zijn verwerkt, is het mogelijk een klacht in te dienen. Soms zijn die klachten eenvoudig op te lossen, maar af en toe is er aanvullend onderzoek nodig. De AP rondde in het eerste halfjaar van 2019 al 10.000 klachten af. Soms werd er bemiddeld tussen consumenten en bedrijven. Medewerkers van de Autoriteit Persoonsgegevens helpen mensen ook vaak op weg om zelf te klagen bij de betreffende organisatie.
Grote achterstand in afhandeling klachten
Omdat er een enorme toename is in de binnengekomen klachten, is er een achterstand ontstaan in de behandeling. De AP heeft dit aangegeven bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid, omdat er nu een enorme werkvoorraad is. Om dit tijdelijk beter aan te kunnen worden klachten nu pas in behandeling genomen nadat de klager eerst zelf een klacht heeft ingediend bij de organisatie waarover geklaagd wordt.
Soms worden klachten gebundeld. Dit gebeurde bijvoorbeeld in het geval van Nederlandse loterijen. De AP kreeg van consumenten veel klachten over het verwijderen van gegevens en opvragen van kopieën van een identiteitsbewijs, maar kwamen daar zelf met de loterijen niet uit. Uiteindelijk is het beleid gewijzigd dankzij de tussenkomst van de AP.
Schending van privacyrecht
Bijna een derde (32%) van de klachten gaan over het schenden van de privacywet, zoals het recht op verwijdering van gegevens. Daarnaast werd regelmatig geklaagd over organisaties die persoonsgegevens doorgeven aan derden, terwijl dit ongewenst of onbekend is. Vooral over zakelijke dienstverleners (46%), de overheid (14%) en IT-sector (13%) wordt geklaagd. Bij energieleveranciers en in de detailhandel hebben klachten meestal betrekking op privacyrechten en direct marketing.
Verder lezen over Privacy
Cybercrime30.09.2024
Hoe bescherm je de data in je brein?
Cybercrime16.09.2024
Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer
zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeerSocial Media09.09.2024
Telegram modereert privégesprekken toch niet
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024