Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Het zal niemand ontgaan zijn dat de prijzen voor gas, benzine en elektriciteit de afgelopen maanden fors gestegen zijn. Met name de inkoopprijzen voor gas zijn geëxplodeerd, maar ook olie is duurder. Benzine kost inmiddels ruim boven de 2 euro en de prijs van een kuub gas ligt nu gemiddeld ruim boven de grens van 1 euro. Omdat voor het opwekken van elektriciteit, naast kolen, onder andere fossiele brandstoffen gebruikt worden zijn de stroomprijzen ook gestegen. Een kilowattuur stroom kost gemiddeld zo’n 33 cent. FastNed heeft mede daarom besloten om de prijzen voor het laden van elektrische auto’s ook te verhogen. Een kilowattuur (kWh) stroom kost bij FastNed nu 69 cent. Tien cent meer dan voor de prijsverhoging.
Aanhoudende hoge inkoopprijzen worden doorberekend
FastNed noemt de aanhoudende hoge energieprijzen als belangrijkste reden voor de prijsstijging. De afgelopen maanden kon de aanbieder van laadpalen de hogere inkoopprijzen voor stroom zelf nog ophoesten, maar uiteindelijk heeft men toch moeten besluiten de hogere kosten, deels, aan haar klanten door te berekenen. Overigens geldt het tarief van 69 cent met kWh voor iedereen die zonder abonnement van FastNed zijn of haar auto wil opladen.
Voor klanten met een zogenoemd Gold-abonnement, van €11,99 per maand, geldt een ander tarief. Zij kunnen bij FastNed stations laden voor 35 cent per kWh. Ook zij krijgen te maken met een prijsverhoging van 10 cent per kWh, maar wel pas vanaf 1 december. Zij gaan dan dus 45 cent per kWh betalen. Het moge duidelijk zijn dat een Gold-abonnement alleen rendabel is wanneer je minimaal 50 kWh per maand bij een FastNed station afneemt.
De nieuwe tarieven van FastNed gaan gelden in Nederland, België, Duitsland en Zwitserland. In Frankrijk, waar binnenkort de eerste FastNed stations geopend zullen worden, blijft vooralsnog het oude tarief gelden.
Shell ReCharge en Vattenfall
Vooralsnog is FastNed, van de grote laadstation aanbieders, nog de enige die de prijs van een kWh aan de ‘EV-pomp’ verhoogd. Zowel Shell ReCharge (voorheen NewMotion) als Vattenfall houden vooralsnog hun geldende tarieven in takt. De laatste prijsverhoging van Vattenfall werd ongeveer een jaar geleden, 1 december 2020, doorgevoerd. De kans bestaat dus die leverancier dat over enkele weken weer doet, maar daarover is officieel nog niets bekendgemaakt.
Overigens is dit voor FastNed pas de eerste prijsverhoging in vijf jaar. Wat dat betreft valt het nog alleszins mee. Al is een kWh stroom thuis natuurlijk altijd al veel goedkoper geweest. Ongeveer een derde van het ‘FastNed-tarief’. Los van de inkoopprijs, die ongetwijfeld een stuk lager lag, en ligt, dan hetgeen de eenvoudige particulier betaald, hadden ze dus wel wat speelruimte 😉
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024