Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Je kunt wel stellen dat de Boeing 737 MAX geen bijzonder succesvolle uitvoering van de 737 is. Zeker als je bedenkt dat de Boeing 737 al vele jaren het meest verkochte en vliegende toestel ter wereld is. Toch kan de vliegtuigfabrikant uit Seattle deze week weer even rustig ademhalen. Norwegian Air heeft, na lang beraad, namelijk besloten om 50 exemplaren van de Boeing 737 MAX te kopen, met een optie op nog eens 30 kisten.
Compensatie voor problemen en te late levering
Het heeft niet veel gescheeld of Norwegian Air had, net als veel andere luchtvaartmaatschappijen, Boeing de rug toegekeerd. De vele problemen, zowel technisch als qua levering, dreven de Noorse prijsvechter in de richting van Airbus. Uiteindelijk heeft de luchtvaartmaatschappij toch ervoor gekozen Boeing trouw te blijven. Maar dat kostte de vliegtuigbouwer wel veel bloed, zweet, tranen… en geld.
Boeing heeft, zo stelt Norwegian, om de 737 MAX deal rond te brijen, de luchtvaartmaatschappij een compensatie (korting) van 2 miljard Noorse Kronen (ongeveer 200 miljoen euro) toegezegd voor de technische- en leveringsproblemen uit het verleden.
Airbus spint garen bij problemen van Boeing
De Boeing 737 MAX is onder een slecht gesternte geboren, met veel technische problemen, zowel op soft- als hardware gebied. Problemen die helaas ook tot een aantal dodelijke crashes geleid hebben. Naar aanleiding daarvan mocht het toestel geruime tijd niet vliegen.
Luchtvaartmaatschappijen zegden bestellingen af en kozen steeds vaker voor concurrent Airbus. Eind vorig jaar maakten onder andere KLM en Qantas bekend dat ze niet langer op de nieuwe 737 modellen wilden wachten. Beide maatschappijen stapten over op de Airbus A320/321 en A220. In totaal bestelden KLM en Qantas meer dan 230 nieuwe toestellen bij Airbus.
Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024