Nieuws19.06.2021

Eerste testvlucht van de Boeing 737 MAX 10


Nieuwe uitvoering van de geplaagde MAX kisten werd al met twee jaar uitgesteld

In de buurt van Seattle is de naar verluid eerste testvlucht met een nieuw type van de Boeing 737 MAX, het ’10-model’, op video vastgelegd. De vlucht duurde in totaal iets meer dan twee en een half uur. Wat er binnen dat tijdsbestek precies getest is, is niet duidelijk, maar het feit dat Boeing de nieuwe 737 MAX zijn luchtdoop heeft laten ervaren is een teken dat het eindelijk weer een beetje de goede kant op lijk te gaan met het zo geplaagde type van ’s werelds populairste vliegtuigtype.

Twee jaar aan de grond

Over de problemen van de Boeing 737 MAX is bijna alles al wel gezegd. Na twee ongelukken werden alle toestellen van dit type voor bijna twee jaar aan de grond gezet. Bij pogingen om de problemen op te lossen liep Boeing tijdens die periode meerdere keren tegen (nieuwe) problemen aan. De ongelukken bleken uiteindelijk veroorzaakt te zijn door problemen met de automatische besturing en het MCAS-systeem waardoor de neus van het toestel automatisch hard naar beneden gedrukt werd en het vliegtuig in een duikvlucht raakte waar het niet meer uit kwam.

De problemen met de 737 MAX leidde er toe dat Boeing de komst van het nieuwe model, de 737 MAX 10, met minimaal twee jaar uitstelde. Het toestel werd officieel gepresenteerd in november 2019. De eerste exemplaren zouden oorspronkelijk dit jaar geleverd gaan worden, maar dat werd uitgesteld naar 2023.

De grootste 737 MAX

De 737 MAX 10 wordt de vierde en meteen ook grootste uitvoering van de 737 MAX serie, aangedreven door twee speciaal voor de 737 MAX serie ontwikkelde CFM International Leap-1B motoren. Het toestel biedt afhankelijk van de uitvoering plaats aan 188 tot 230 passagiers met een maximale range van iets meer dan 6100 kilometer.

Ter vergelijk, de drie andere uitvoeringen van de Boeing 737 MAX, 7, 8 en 9, kunnen respectievelijk 138 – 172, 162 – 210 en 178 – 220 passagiers vervoeren, met een maximaal vliegbereik van respectievelijk ruim 7100 kilometer (MAX 7) en zo’n 6570 kilometer (MAX 8 en MAX 9).

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Vliegtuig

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Als de veiligheidsinstructies in alle vliegtuigen zo waren als die van de Japanse vliegmaatschappij ANA, dan zouden veel meer mensen opletten.

Gaming16.08.2024

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Er is een nieuwe vorm van in-flight entertainment. Er wordt een soort koepel op een vliegtuig gezet waarmee je een heel speciaal uitzicht hebt. Je ziet dan de lucht boven je en om je heen. 

Technology06.06.2024

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Een Texaans bedrijf beweert nieuw bewijs te hebben over wat er met MH70 is gebeurd. Een vliegtuig dat 239 mensen aan boord had en in 2014 nooit op zijn bestemming aankwam. Kunnen de Texanen het verschil maken en eindelij...

Technology11.03.2024

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Veel bedrijven experimenteren momenteel met AI-chatbots en dat is zeker op bijvoorbeeld een klantenservice heel erg handig. Je kunt er immers veel klanten mee helpen, omdat veel mensen toch vaak dezelfde vragen stellen....

Online20.02.2024

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Oh AIr Canada...