21.03.2023
Nieuws

Een op de vijf e-bikes is een Gazelle

By: Ron Smeets

BlogNieuws

Je kunt er bijna letterlijk niet meer omheen als je een rondje gaat fietsen: e-bikes. Ze zijn er in alle maten en soorten en afhankelijk van waar je je in Nederland beweegt, zie je dan ook verschillende modellen voorbij zoeven. Het lijkt we alsof iedereen erop rijdt.

In de Randstad zijn het vooral de elektrische bakfietsen die de fietspaden, wegen en soms ook trottoirs bestormen. In de rest van bewoond Nederland zie je met name de ‘standaard’ elektrische fietsen. In bossen en andere natuurgebieden loop je het risico door een elektrische mountainbike gegrepen te worden, terwijl het in het Limburgse Heuvelland krioelt van elektrische ‘geholpen’ renfietsen.

E-bike bezit en bekendheid

Kortom, Nederland is een e-bike land geworden. Onderzoeksbureau Multiscope heeft vandaag de nieuwste editie van haar E-bike Monitor gepubliceerd. Daaruit blijkt dat een op de vijf e-bikes (19%) in Nederland een fiets van Gazelle is. Let wel, dit gaat om het totale bezit van elektrische fietsen. Het is dus niet zo dat 19 procent van de verkochte e-bikes ook een Gazelle is.

Het bekendste e-bike merk is Stella. Van de ondervraagden, zo’n 5.000 Nederlanders, geeft meer dan een kwart (27%) aan dat merk te kennen. Gazelle staat daar op de tweede plek met 22 procent. Als mensen een lijstje met e-bike merknamen voorgelegd krijgen, dan kruisen ze Gazelle (87%) het meest aan, gevolgd door Batavus (84%) en Stella (81%).

Steeds meer zakelijke e-bikes

Eigenaren van elektrische stadsfietsen – de sportieve e-bikes worden daar dus even buiten beschouwing gelaten – gebruiken die in 93 procent van de gevallen voor privé-ritjes. Toch ziet Multiscope ook een groei van het gebruik van deze fietsen voor zakelijk (woon-werk) verkeer. Dat ligt nu op 34 procent, ongeveer 6 procentpunt meer dan bij het vorige meetpunt, in 2021.

Van de mensen die van plan zijn een elektrische stadsfiets aan te schaffen, stelt twee op de vijf (39%) dat hij of zij deze fiets zakelijk gaat gebruiken. Opvallen is verder dat bijna de helft van de Giant stadsfietsen (46%), zakelijk gebruikt wordt. Bij Batavus en Stella is dat respectievelijk 38 en 36 procent.

Share this post