Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
De Russische website City Reporter besloot als experiment om één dag lang enkel goed nieuws te publiceren. Die dag verloor het tweederde van zijn lezers. Dat zelfs slecht nieuws als goed nieuws werd verpakt, veranderde weinig of niets aan de leesbereidheid van de bezoekers, zo schrijft Adam Epstein op Quartz.
Titels als ‘Geen files op de wegen ondanks de sneeuw’, konden de traditionele bezoekers van City Reporter niet verleiden. De lezers waren duidelijk niet gediend van de berichtgeving uit ‘het land van melk en honing‘, zo schrijft een verbaasde redacteur op Facebook.
De oorzaak hiervoor moet worden gezocht in het feit dat negatieve berichten een grotere emotionele impact op ons hebben en we ze ons daardoor makkelijker herinneren.
Dat zou volgens studies te maken hebben met ons oerinstinct dat wilde dat we onmiddellijk op elk negatief bericht moesten reageren.
De media spelen daar graag op in en doen hun best om hun lezers te geven wat ze graag lezen, zelfs als dat soort berichtgeving de lezer vaak apatisch en wanhopig maakt.
De ratio slecht nieuws tegenover goed nieuws zou in de traditionele media zo ongeveer zeventien op één zijn.