Tekstschrijver die zich in haar vrije tijd vooral bezig houdt met media, entertainment, scripts schrijven en haar hond.
EasyJet maakte vandaag bekend dat het alle CO2-uitstoot van haar vluchten zal compenseren. Voor de uitstoot compensatie verwacht het Britse luchtvaartmaatschappij 25 miljoen pond (ongeveer 27 miljoen euro) uit te geven in 2020. De budget luchtvaartmaatschappij rapporteerde dit jaar 349 miljoen pond winst. Andere organisaties, zoals Sunweb en Air France, maakten eerder al vergelijkbare stappen om hun CO2-uitstoot te verminderen of te compenseren. EasyJet is echter de eerste, grote, luchtvaartmaatschappij die de maatregel op alle vluchten zal toepassen.
Tijdelijke maatregel
EasyJet geeft zelf aan dat dit een tijdelijke maatregel is en zeker niet de oplossing voor de lange termijn, maar dat ze nu actie willen ondernemen. Naast de compensatie van hun CO2-uitstoot werkt het bedrijf ook samen met Airbus om elektrische en hybride vliegtuigen verder te onderzoeken en ontwikkelen, om deze hopelijk in de toekomst in te zetten voor commerciële en passagiersvluchten. Hier kan het milieu echter niet op wachten, omdat dit volgens deskundigen nog vele jaren zal duren. Daarom zijn voorlopige maatregelen zoals die van EasyJet belangrijk om de impact van de uitstoot te beperken.
Ticketprijzen niet omhoog
Mensen willen graag milieuvriendelijk reizen, maar willen vaak niet veel geld betalen. EasyJet haalt daarom de kosten voor compensatie uit het bedrijf en niet de passagiers, waardoor de ticketprijzen niet zullen stijgen door het initiatief.
De compensatie zal plaatsvinden door ‘gecertificeerde projecten’ in samenwerking met het Amsterdamse bedrijf Climate Focus. Bij de projecten moet je denken aan het planten van nieuwe bossen en het voorkomen van ontbossing in onder andere Zuid-Amerika, maar ook waterputten in Afrika en zonneprojecten in India.
Niet genoeg
Compensatie van CO2-uitstoot is niet zonder kritiek. Hoe effectief het compenseren is hangt af van de projecten waarin wordt geïnvesteerd. Er zijn veel experts en milieuorganisaties die aangeven dat door CO2-compensatie de uitstoot in theorie misschien wel stabiel blijft, maar dat de uitstoot eigenlijk moet dalen om de klimaatverandering te bestrijden. Daarom is het ook belangrijk dat maatregelen zoals deze niet in de weg staan van definitieve verbeteringen.
Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024