Meer dan een derde (35%) van iedereen die een e-bike koopt, noemt het woon-werkverkeer daarvoor als voornaamste reden. Dat blijkt uit de E-bike Monitor 2022 van GfK. In lijn met deze trend blijkt uit de marktcijfers ook dat steeds meer mannen en vrouwen tussen 35 en 49 jaar een e-bike aanschaffen.
Hoewel dus steeds meer mensen met een e-bike naar het werk gaan, worden elektrische fietsen nog altijd het meest gebruikt om, recreatief, een lekker stukje te gaan fietsen. Vorig jaar besloten vier van de vijf e-bike kopers (80%) om voorafgaand aan hun aanschaf eerst een proefrit te maken.
Om een e-bike te kopen gaan we nog altijd veel naar de fysieke fietsenwinkel, al ziet GfK wel een stijging in de online verkoopcijfers van e-bikes. Vorig jaar maakte ongeveer 90% van de consumenten in Nederland die naar een winkel gingen een proefrit om de e-bike te testen, voordat de nieuwe e-bike gekocht werd. In Duitsland is dat ruim 80%.
Van alle elektrische fietsen die in Nederland en België in een fysieke winkel gekocht werden, deed driekwart (75%) van de kopers dat bij een merkwinkel van de fietsenfabrikanten (zoals Stella). In Duitsland koos ruim twee derde (70%) van de e-bike kopers voor een merkwinkel.
In Frankrijk en Italië worden de meeste e-bikes juist bij winkels met sportartikelen verkocht (zoals Decathlon). In Frankrijk zijn die winkels goed voor de helft van alle offline verkochte e-bikes. In Italië is dat 30 procent.
Voor de E-bike Monitor doet GfK onderzoek in vijf landen: Nederland, België, Duitsland en sinds dit jaar ook Frankrijk en Italië.