Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Van soms bijna wekelijks vliegen naar helemaal niet vliegen. Het is door Covid-19 de realiteit van de dag. Die realiteit geeft wel stof tot nadenken. Is het eigenlijk wel nodig om te vliegen of zijn er alternatieven? Dat is een vraag die altijd al bestond, maar er zijn nu ook een andere vragen. Gaan we toch weer vliegen? Durven we eigenlijk nog wel te vliegen? Is het veilig? En wat doen luchtvaartmaatschappijen aan veiligheid?
Testen biedt enige zekerheid
Vandaag kwam het nieuws naar buiten dat sommige touroperators (zoals bijvoorbeeld Corendon) mensen uitvoerig willen laten onderzoeken. Als die resultaten volgens testen negatief zijn kun je met een gerust hart het vliegtuig instappen. Dat is hoogst opmerkelijk want virologen (waaronder het RIVM) zijn het over één ding eens. We weten nog heel erg weinig van het virus. Want je kunt drager zijn van Covid-19 zonder het te weten, zonder bijverschijnselen en misschien ben je dan wel het meest besmettelijk?
We weten het niet en hoeveel tijd we nodig hebben om daarachter komen weten we ook niet. We staan letterlijk nog maar aan het begin. Het is haast ondenkbaar dat ergens in al die onderzoekscentra niet al de oplossing is. Maar ook dat onderzoeken kost tijd. Er zullen waarschijnlijk nog heel vragen zijn zonder directe antwoorden. Het laatste woord heeft de wetenschap. Die test op de luchthaven biedt dus geen zekerheid.
Kunnen luchtvaartmaatschappijen verspreiding voorkomen?
Toch willen we verder met alles en ook vliegen is belangrijk voor de wereldeconomie en voor onze samenleving. De vraag is echter: durf jij nog wel te vliegen? In zo’n cabine wil je geen virus oplopen. Kunnen luchtvaartmaatschappijen dit voorkomen en hoe zit het met de verspreiding? Een Covid-19 paspoort, een app, screenen: alles helpt om het potentieel van besmette personen in een vliegtuig tot een minimum te beperken. Alleen de zitplaatsen: dat zit letterlijk niet lekker. Bij prijsvechters (als die in staat zijn de crisis te overleven) is de situatie soms extreem.
Vliegtuigen zitten volgepropt, maar met 10 cm meer beenruimte is ook bij premium luchtvaartmaatschappijen de situatie niet veel beter. We zitten op elkaars neus en dat past niet in een anderhalvemeter economie, zolang als deze blijft bestaan. Het geheim of de oplossing zit natuurlijk in de stoel in het midden. Als we die skippen, kunnen dan vliegtuigen veiliger zijn voor reizigers. De consequentie is in ieder geval 30 procent minder reizigers, hetgeen ook een forse verhoging van je ticket zou kunnen betekenen. Het stopt de verspreiding van COVID-19 misschien niet, maar het geeft je waarschijnlijk een veiliger gevoel.
Wordt de stoel in het midden opgeofferd?
Het meest logische lijkt dus het opofferen van alle middelste stoelen. Delta en American Airlines zouden inmiddels deze stoelen op hun vliegtuigen al onverkocht laten. Eigenlijk verwacht je van de luchtvaartmaatschappijen dat ze hier volop mee aan de slag zijn. Het inspireert in ieder geval design studio’s om hier vol mee aan de slag te gaan. Het in Londen gevestigde ontwerpbureau Factory Design, gespecialiseerd in luchtreizen, heeft een vergaand idee onder de naam de Isolate. Zij willen aan de negatieve boodschap een positieve eigenschap toevoegen voor de passagiers waardoor alles een stuk aangenamer lijkt. De Isolate heeft een tafel die is opgesplitst zodat elke passagier een extra oppervlak heeft. In het midden van de tafel komt een scheidingswand (helder scherm of bedekt) die nog meer privacy biedt.
Het product is nog in ontwikkeling en moet eerst gecertificeerd worden voor vluchten. Verder is het dan wachten op de eerste klant. Volgens een woordvoerder heeft het bureau realistisch gezien nog drie tot vier maanden nodig om in productie te gaan. Ook de Isolate biedt geen maximale bescherming maar als reiziger voel je je waarschijnlijk wel wat meer op je gemak, naast de overige maatregelen.
Pictures: copyright & credits Factory Design
Verder lezen over Coronavirus
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Online25.07.2023
Sprong naar nieuwe gastheersoort luidt gevaarlijkste periode virusinfectie in
Endemische versus pandemische systeemrisico's virusinfectiesOnline22.02.2023
Waarom aantallen wappies, gekkies en complotdenkers toenemen
Mobile05.12.2022
iPhone-fabriek Foxconn: over een maand weer op volle capaciteit
Lifestyle18.11.2022
Sunweb heeft beste jaar ooit: ‘Corona gebruikt om te investeren in digitalisering’
Nieuws14.11.2022
Qua uitstoot zijn we weer bijna op pre-coronaniveau
Nieuws02.09.2022
De evolutionaire ontwikkeling van het coronavirus opnieuw geduid
De karakteristieke wijze waarop zoönoses zich doorgaans ontwikkelenMobile20.04.2022
De CoronaMelder-app kan van je telefoon af
Verder lezen over Innovatie
Cybercrime20.11.2024
Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center
Nieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardTechnology29.10.2024
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij
Technology18.10.2024
‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’
Technology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Startups30.09.2024
10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden
Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024