Uit cijfers van Fraudehelpdesk blijkt dat Phishing een groot probleem blijft. Het jaar is nog niet eens voorbij, maar nu al hebben Nederlanders voor meer dan 1,1 miljoen euro aan schade gemeld. Dit is een flinke stijging ten opzichte van vorig jaar; toen werd er in totaal 862.000 euro schade gemeld.
Phishing is voor de meeste Nederlanders niet onbekend, maar toch blijkt dat 1 op de 10 weleens op de link in de e-mail of het WhatsApp bericht klikt. Dit komt onder andere omdat internetcriminelen steeds creatiever worden bij het maken van de phishingberichten, waardoor mensen niet meer het onderscheid kunnen maak tussen echt en nep.
Verder rapporteerden mensen dat phishing steeds vaker voorkomt via sms. 14.686 mensen maken hier dit jaar een melding van.
Een nieuwe manier waarop internetcriminelen te werk gaan is spoofing. Bij spoofing doen criminelen net alsof ze een legitiem bedrijf zijn, zoals een telecomprovider of bank. In eerste instantie lijkt zowel het telefoonnummer als het e-mailadres te kloppen, daardoor vertrouwen mensen het en trappen ze in de val. Van spoofing zijn veel minder Nederlanders zich bewust; slechts 1 op de 8 mensen kent deze vorm van phishing.
Vanwege de flinke stijging in schade roept Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid Nederlanders op om alert te blijven op de nieuwe methodes die criminelen gebruiken.
Phishing is weldegelijk te voorkomen, als je maar weet wat de signalen zijn;
Als je twijfelt of je denkt dat je te maken hebt met een phishing bericht, kun je beter zélf contact opnemen met het desbetreffende bedrijf. Daarnaast kun je fraude ook melden via het Fraudehelpdesk.