Tekstschrijver die zich in haar vrije tijd vooral bezig houdt met media, entertainment, scripts schrijven en haar hond.
Uit cijfers van Fraudehelpdesk blijkt dat Phishing een groot probleem blijft. Het jaar is nog niet eens voorbij, maar nu al hebben Nederlanders voor meer dan 1,1 miljoen euro aan schade gemeld. Dit is een flinke stijging ten opzichte van vorig jaar; toen werd er in totaal 862.000 euro schade gemeld.
Phishing is voor de meeste Nederlanders niet onbekend, maar toch blijkt dat 1 op de 10 weleens op de link in de e-mail of het WhatsApp bericht klikt. Dit komt onder andere omdat internetcriminelen steeds creatiever worden bij het maken van de phishingberichten, waardoor mensen niet meer het onderscheid kunnen maak tussen echt en nep.
Verder rapporteerden mensen dat phishing steeds vaker voorkomt via sms. 14.686 mensen maken hier dit jaar een melding van.
Spoofing
Een nieuwe manier waarop internetcriminelen te werk gaan is spoofing. Bij spoofing doen criminelen net alsof ze een legitiem bedrijf zijn, zoals een telecomprovider of bank. In eerste instantie lijkt zowel het telefoonnummer als het e-mailadres te kloppen, daardoor vertrouwen mensen het en trappen ze in de val. Van spoofing zijn veel minder Nederlanders zich bewust; slechts 1 op de 8 mensen kent deze vorm van phishing.
Herken phishing
Vanwege de flinke stijging in schade roept Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid Nederlanders op om alert te blijven op de nieuwe methodes die criminelen gebruiken.
Phishing is weldegelijk te voorkomen, als je maar weet wat de signalen zijn;
- Urgentie
Cybercriminelen weten heel goed hoe ze je onder druk moeten zetten. Ze willen niet dat je tijd hebt om te twijfelen aan het bericht. Daarom zijn de acties die je moet ondernemen vaak tijdgebonden en moeten ze vaak direct uitgevoerd worden. Trap hier niet in. - Het gaat om het betalen of krijgen van geld
De criminelen willen uiteindelijk natuurlijk geld, maar dat is ook vaak de tactiek die ze gebruiken in hun berichten. Zo staat er vaak dat je ergens snel geld voor moet betalen, of soms juist dat je geld krijgt. - Het vragen naar persoons- of inloggegevens
In phishing berichten wordt regelmatig gevraagd om persoons- of inloggegevens. Banken, overheden en organisaties zullen hier echter nooit om vragen. - Je bent niet eens klant bij het bedrijf
Soms krijg je misschien een phishing mail van een ‘bedrijf’, maar ben je niet eens klant bij de partij.
Als je twijfelt of je denkt dat je te maken hebt met een phishing bericht, kun je beter zélf contact opnemen met het desbetreffende bedrijf. Daarnaast kun je fraude ook melden via het Fraudehelpdesk.
Verder lezen over Internet
Mobile18.11.2024
We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel
Online30.10.2024
Reddit voor het eerst winstgevend met recordaantal gebruikers
Online08.08.2024
Reddit laat je mogelijk straks betaalde subreddits maken
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Online01.08.2024
World Wide Web Day: dit kan de GenAI-hype leren van de internetbubble
Cybercrime21.06.2024
Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat
Gadgets21.06.2024
10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden
Online18.06.2024
Internet thuis wordt dit jaar weer duurder
Verder lezen over Nederland
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkEvents06.11.2024
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk
Nieuws05.11.2024
5 dingen die we zullen missen van Blokker
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Verder lezen over SMS
Mobile15.11.2023
Wat is iMessage en waarom gebruiken we het niet zoveel?
Mobile12.04.2023
We bellen en sms’en weer veel minder
Voorraad 06-nummers nog steeds schaarsMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMobile09.09.2022
Pech voor Google: de groene bolletjes van Apple iMessage blijven
‘Koop voor je moeder maar een iPhone’Mobile14.08.2022
Google maakt ruzie met Apple om berichten sturen
Mobile18.05.2022
Oude mobiel van Premier Rutte zorgt voor opschudding
Jarenlang SMS’jes gewist vanwege ‘te weinig opslagruimte'Mobile27.12.2021
We smsen en bellen wéér minder, maar data gaat door het dak
Technology07.06.2021