We bouwen de spanning op! In aanloop naar de de Amerikaanse presidentverkiezingen van dinsdag 3 november gaan we iedere dag een bericht plaatsen. Onze focus, zoals je van ons gewend bent, ligt op social media.
Vandaag een overzicht van de uitgaven voor de campagnes op social media.
En de digitale winnaar van de presidentsverkiezingen van 2020 is… Facebook. Hoe kan het ook anders. Een onderzoek van Ad Age Datacenter, in samenwerking met Kantar / CMAG geeft aardige inzichten in de miljoenen die Trump en Biden investeren in campagnes op social media.
De Trump-campagne heeft vanaf 9 april 89,1 miljoen dollar aan advertenties uitgegeven op Facebook en Instagram. Biden 85,2 miljoen dollar.
De Biden campagne heeft vanaf 9 april 60,4 miljoen dollar uitgegeven aan advertenties op Google en YouTube versus 56,0 miljoen dollar uitgegeven door Team Trump.
In totaal gaf Trump 145,1 miljoen dollar uit aan social media advertenties en Biden 145,6 miljoen dollar.
Slechts twee bedrijven, Facebook en Google hebben meer dan een kwart miljard aan advertenties binnengehaald van Trump en Biden.
Om de Facebook- en Google-uitgaven van de presidentiële campagnes in context te plaatsen, heeft de Ad Age Campaign Scorecard ook in kaart gebracht wat de totale advertentie uitgaven zijn van zowel Trump als Biden. Dus niet alleen online, maar ook tv en radio.
Voor tv, radio en digitaal zijn de totale uitgaven: Trump 380,3 miljoen dollar en Biden 380,3 miljoen. Dat is natuurlijk extreem veel geld en iets dat in Nederland nooit zal gebeuren. Maar in Amerika is geld belangrijk en het is niet voor niets dat een rijke zakenman daar nu al vier de president is.