Nieuws11.11.2016

Delta Lloyd gebruikt AI om gestolen spullen online te vinden


Verzekeraar Delta Lloyd houdt er niet van als gestolen spullen van hun klanten online verkocht worden. Ondanks dat je zou zeggen dat het een taak van de politie is om eenmaal gestolen spullen terug te vinden is de realiteit dat daar nauwelijks tijd voor is. Maar niet alleen worden er soms spullen gestolen die emotionele waarde hebben of niet tot nauwelijks te vervangen zijn, het kost gewoon een hoop geld om spullen te vervangen en daardoor stijgt ons aller verzekeringspremie. Vandaar dat er sinds 2013 een speciaal team is bij de verzekeraar die actief op zoek gaat naar artikelen die online verkocht worden en toevallig net vlak daarvoor als gestolen zijn opgegeven.

Sjerlok

Tot nu toe werkte dat team met de hand, maar nu is er hulp van de kunstmatige kant: het niet-heel-origineel-genaamde Sjerlok-systeem maakt gebruik van – zoals Delta Llloyd het zelf zegt- big data, AI en “ouderwets speurwerk” om zaken terug te vinden. Via internet en andere bronnen zoekt Sjerlok naar onder andere gestolen auto’s, sieraden en elektronica. Logisch, want dat zijn dingen die relatief makkelijk te matchen zijn aan ofwel foto’s (bij sierraden) en type- en serienummers in het geval van de auto’s en de elektronica. Daarnaast blijft Sjerlok het dossier tijdens de opsporing monitoren en zorgt het voor samenwerking en communicatie met andere betrokken partijen zoals de politie en onderzoekbureaus.

verzekeraar-gebruikt-ai-voor-vinden-gestolen-spullen
verzekeraar-gebruikt-ai-voor-vinden-gestolen-spullen

Vermindering schadelast

Carola Wijkamp-Hermsen, directeur Particulier Schade Delta Lloyd: “Met Sjerlok verwachten we de schadelast door diefstal met nog eens minimaal 10% te kunnen verminderen. Daarnaast is het terugvinden van bijvoorbeeld sieraden ook van grote emotionele waarde voor onze klanten en verhoogt het de pakkans van daders en helers.” Uiteindelijk zou het volgens de verzekeraar moeten leiden tot lagere premies, hoewel die niet meteen mee werden aangekondigd met Sjerlok.

Het bewijst wel nog maar eens dat als je gestolen waar wilt verkopen, je het beduidend moeilijker gaat krijgen dan in eerdere jaren het geval was. Daar hebben we als brave burgers uiteindelijk wel allemaal profijt van, dus hopelijk gaan andere verzekeraars volgen in dit idee.

[Afbeelding © Paolese – Fotolia]

...

Verder lezen over Analytics

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Als je een website hebt dan komt de term SEO je waarschijnlijk niet onbekend voor. Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands, is namelijk hartstikke belangrijk voor iedere ondernemer die w...

Search13.04.2021

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Google komt met handige updates in Search Console

Google Search Console heeft er deze week twee nieuwe functies bij gekregen die zijn ontworpen om de efficiëntie van het analyseren van gegevens in rapporten te verbeteren. Dit maakt het nog gemakkelijker en overzichteli...

Search12.04.2021

Google komt met handige updates in Search Console

Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

Wellicht heb je het al voorbij zien komen, al enige tijd is Google Analytics 4 (GA4) beschikbaar, de tot nu toe grootste update die Google heeft uitgevoerd aan Google Analytics. Google Analytics heeft geen introductie me...

Online08.02.2021

Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Dutch Analytics haalt een investering van 2 miljoen euro op bij Global Founders Capital, een van de toonaangevende Venture Capital (VC) fondsen in Europa. En ook het Nederlandse bouwbedrijf BAM heeft deelgenomen aan deze...

DC Business11.12.2019

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Bij Global Founders Capital en BAM
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

Hoe presteert sales? Hoeveel is de voorraad nu waard? En welke trend vertoont de omzet per regio? Managers hebben het liefst realtime inzicht in de prestaties van de organisatie. ASICS, een van de grootste producenten va...

Online11.09.2019

SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

Hoe kan je Big Data structureel omzetten in betrouwbare inzichten om waarde en onderscheidend vermogen creëren? Die vragen staan centraal tijdens de vijfde editie van Big Data Expo op 18 & 19 september aanstaande in de...

Marketing28.08.2019

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

​Marketing Strategie: Het 4F Model

Veel bedrijven worstelen met het opzetten van de ideale (online) marketing mix. Er zijn ook steeds meer marketingkanalen met elk weer unieke eigenschappen. Van bedrijven krijg ik dan ook vaak de vraag, waar en hoe moet i...

Marketing06.11.2018

​Marketing Strategie: Het 4F Model

1 model om al jouw marketing activiteiten te sturen!