De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Verzekeraar Delta Lloyd houdt er niet van als gestolen spullen van hun klanten online verkocht worden. Ondanks dat je zou zeggen dat het een taak van de politie is om eenmaal gestolen spullen terug te vinden is de realiteit dat daar nauwelijks tijd voor is. Maar niet alleen worden er soms spullen gestolen die emotionele waarde hebben of niet tot nauwelijks te vervangen zijn, het kost gewoon een hoop geld om spullen te vervangen en daardoor stijgt ons aller verzekeringspremie. Vandaar dat er sinds 2013 een speciaal team is bij de verzekeraar die actief op zoek gaat naar artikelen die online verkocht worden en toevallig net vlak daarvoor als gestolen zijn opgegeven.
Sjerlok
Tot nu toe werkte dat team met de hand, maar nu is er hulp van de kunstmatige kant: het niet-heel-origineel-genaamde Sjerlok-systeem maakt gebruik van – zoals Delta Llloyd het zelf zegt- big data, AI en “ouderwets speurwerk” om zaken terug te vinden. Via internet en andere bronnen zoekt Sjerlok naar onder andere gestolen auto’s, sieraden en elektronica. Logisch, want dat zijn dingen die relatief makkelijk te matchen zijn aan ofwel foto’s (bij sierraden) en type- en serienummers in het geval van de auto’s en de elektronica. Daarnaast blijft Sjerlok het dossier tijdens de opsporing monitoren en zorgt het voor samenwerking en communicatie met andere betrokken partijen zoals de politie en onderzoekbureaus.
Vermindering schadelast
Carola Wijkamp-Hermsen, directeur Particulier Schade Delta Lloyd: “Met Sjerlok verwachten we de schadelast door diefstal met nog eens minimaal 10% te kunnen verminderen. Daarnaast is het terugvinden van bijvoorbeeld sieraden ook van grote emotionele waarde voor onze klanten en verhoogt het de pakkans van daders en helers.” Uiteindelijk zou het volgens de verzekeraar moeten leiden tot lagere premies, hoewel die niet meteen mee werden aangekondigd met Sjerlok.
Het bewijst wel nog maar eens dat als je gestolen waar wilt verkopen, je het beduidend moeilijker gaat krijgen dan in eerdere jaren het geval was. Daar hebben we als brave burgers uiteindelijk wel allemaal profijt van, dus hopelijk gaan andere verzekeraars volgen in dit idee.
[Afbeelding © Paolese – Fotolia]
Verder lezen over Analytics
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search13.04.2021
De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding
Search12.04.2021
Google komt met handige updates in Search Console
Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!Online08.02.2021
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?
DC Business11.12.2019
Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op
Bij Global Founders Capital en BAMOnline11.09.2019
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties
Marketing28.08.2019
De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo
Marketing06.11.2018