Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
De Stint, de elektrische kar die door veel kinderdagverblijven werd gebruikt om gemakkelijk kinderen te vervoeren, gaan we niet meer terug zien. Na het vreselijke ongeluk in Oss waarbij vier kinderen om het leven kwamen na een botsing met een trein kwam er een onderzoek op gang hoe dat heeft kunnen gebeuren. Op basis van de gebreken die gevonden werden is toen besloten om de elektrische voertuigen van de weg te halen, tot grote chagrijn van de fabrikant. Die zag zich eerder deze week al genoodzaakt om het faillissement aan te vragen, omdat hij naar eigen zeggen “geen andere uitweg meer zag”.
Het veiligheidsonderzoek is nog steeds gaande en de Inspectie Leefomgeving en Transport denkt nog zeker tot het einde van het jaar nodig te hebben om dat af te ronden. Minister Cora van Nieuwenhuizen, die de beslissing heeft genomen ligt nu zelf ook onder vuur. De conclusies die getrokken zijn in de eerste paar dagen na het ongeluk zouden niet correct zijn en de Tweede Kamer zou dus op basis van incomplete informatie besloten hebben dat verbod op de Stints te steunen.
Rechtszaak beslist
Tegelijkertijd liep er ook een rechtszaak van een eigenaar van een kinderopvang in Almere die in een kort geding had verzocht het verbod op de Stints op te heffen. Daarin werd feitelijk ook gezegd dat het wegverbod overdreven was en op basis van ‘ondeugdelijke’ informatie was ingesteld. Daarnaast was de vrouw erg afhankelijk van het transport om kinderen weg te brengen. De rechtbank heeft echter vandaag geoordeeld dat de verkeersveiligheid voor het belang van de kinderopvang gaat en de redenering die van Nieuwenhuizen gebruikte ook onderstreept: als er kans is op een ongeluk is dat voldoende om een onderzoek en in elk geval tijdelijk verbod in te stellen.
Daarmee lijkt het doek definitief gevallen te zijn voor de Stint. Los van de wrange smaak die het voertuig zal oproepen bij mensen heeft de fabrikant het al moeten opgegeven. De kans dat de al verkochte Stints nog terug de openbare weg op mogen is dan wel aanwezig, maar wie gaat zijn kind daar in laten zitten? Het enige scenario waarin we de Stints gaan terugzien is als blijkt dat het hele verbod volkomen onterecht was, dat de fabrikant een rechtszaak tegen de overheid aanspant en wint vanwege de reputatie- en financiële schade én dat mensen kunnen vergeten dat de karretjes een aantal kinderen hun leven heeft gekost. Kleine kans dus.
[Afbeeldingen © Adobe Stock]
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Lifestyle14.08.2024
3 dingen om op te letten als je een scooterverzekering zoekt
Automotive08.08.2024
Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading
een nieuw Guinness WereldrecordVerder lezen over Nederland
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive13.06.2024
8 redenen om de Q-Park parkeerapp te gebruiken
Lifestyle29.05.2024
Voordelig reizen door heel Nederland. Met deze tips kunnen autoreizigers geld besparen op hun reis
Lifestyle21.05.2024
Nederlandse online casinobonussen uitgelegd
Startups15.05.2024