Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
De Stint, de elektrische kar die door veel kinderdagverblijven werd gebruikt om gemakkelijk kinderen te vervoeren, gaan we niet meer terug zien. Na het vreselijke ongeluk in Oss waarbij vier kinderen om het leven kwamen na een botsing met een trein kwam er een onderzoek op gang hoe dat heeft kunnen gebeuren. Op basis van de gebreken die gevonden werden is toen besloten om de elektrische voertuigen van de weg te halen, tot grote chagrijn van de fabrikant. Die zag zich eerder deze week al genoodzaakt om het faillissement aan te vragen, omdat hij naar eigen zeggen “geen andere uitweg meer zag”.
Het veiligheidsonderzoek is nog steeds gaande en de Inspectie Leefomgeving en Transport denkt nog zeker tot het einde van het jaar nodig te hebben om dat af te ronden. Minister Cora van Nieuwenhuizen, die de beslissing heeft genomen ligt nu zelf ook onder vuur. De conclusies die getrokken zijn in de eerste paar dagen na het ongeluk zouden niet correct zijn en de Tweede Kamer zou dus op basis van incomplete informatie besloten hebben dat verbod op de Stints te steunen.
Rechtszaak beslist
Tegelijkertijd liep er ook een rechtszaak van een eigenaar van een kinderopvang in Almere die in een kort geding had verzocht het verbod op de Stints op te heffen. Daarin werd feitelijk ook gezegd dat het wegverbod overdreven was en op basis van ‘ondeugdelijke’ informatie was ingesteld. Daarnaast was de vrouw erg afhankelijk van het transport om kinderen weg te brengen. De rechtbank heeft echter vandaag geoordeeld dat de verkeersveiligheid voor het belang van de kinderopvang gaat en de redenering die van Nieuwenhuizen gebruikte ook onderstreept: als er kans is op een ongeluk is dat voldoende om een onderzoek en in elk geval tijdelijk verbod in te stellen.
Daarmee lijkt het doek definitief gevallen te zijn voor de Stint. Los van de wrange smaak die het voertuig zal oproepen bij mensen heeft de fabrikant het al moeten opgegeven. De kans dat de al verkochte Stints nog terug de openbare weg op mogen is dan wel aanwezig, maar wie gaat zijn kind daar in laten zitten? Het enige scenario waarin we de Stints gaan terugzien is als blijkt dat het hele verbod volkomen onterecht was, dat de fabrikant een rechtszaak tegen de overheid aanspant en wint vanwege de reputatie- en financiële schade én dat mensen kunnen vergeten dat de karretjes een aantal kinderen hun leven heeft gekost. Kleine kans dus.
[Afbeeldingen © Adobe Stock]
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive30.04.2024
Nieuwe elektrische auto Zeekr Mix doet denken aan een VW-busje
Technology29.04.2024
Ruim eenderde mensen wil pas elektrisch rijden met eigen laadpaal
Automotive24.04.2024
Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive14.03.2024
Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen
Verder lezen over Nederland
Nieuws29.04.2024
Getir stopt met flitsbezorging in Nederland
Ook weg uit de UK, US en DuitslandNieuws27.04.2024
Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers
Entertainment09.04.2024
Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Nieuws26.03.2024
Witte Donderdag, Pasen, Pinksteren: zo zit het met de feestdagen
Lifestyle20.03.2024
Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Nieuws07.03.2024