Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
We kopen massaal onze wekelijkse boodschappen online. Bijna 3 miljoen Nederlanders hebben in het afgelopen jaar hun boodschappen gedaan bij een online supermarkt. Dit is een verdubbeling ten oprichtte van het jaar 2016 zo blijkt uit de Smart Food Monitor van Multiscope. En het einde is nog lang niet in zicht. Dit blijkt wel uit het feit dat ruim een op de vier consumenten van plan is om dit jaar ook hun boodschappen online te gaan bestellen. Hoe zal deze trend zich in de komende jaren gaan ontwikkelen? Gaat die traditionele supermarkt uit het straatbeeld verdwijnen? Rijden er over een paar jaar alleen nog maar elektrische boodschappenwagentjes in de woonwijk rond die je boodschappen en je pakketjes gratis thuis komen bezorgen? En wat als Amazon, net zoals bijvoorbeeld in de VS, zich gaat mengen in onze food markt? Dit laatste ligt echter niet voor de hand. Alhoewel AmazonFresh in de VS de grootste online supermarkt is zullen ze naar verwachting eerst hier hun pijlen richten op non-food.
Tijd en gemak
Interessant om te zien is dat inmiddels zo’n 1,3 miljoen consumenten op wekelijkse basis hun boodschappen online besteld. Ok, het online doen van boodschappen is nog niet door alle leeftijdsgroepen massaal ontdekt. Zo kiezen vijftigplussers minder vaak voor de online supermarkt dan 18- tot 49-jarigen. Dit is echter een kwestie van tijd voordat ook de vijftigplusser het gemak gaat ondervinden. Want eenmaal in gewend, wil je toch niet anders. Het wordt je met de app, met al haar functionaliteit en de (gratis) bezorgdienst ook wel heel makkelijk gemaakt.
Picnic is absoluut de grootste stijger van alle online supermarkten. Maar liefst een op de vier online bestellingen wordt bij Picnic gedaan. Schrijf overigens de concurrenten niet af. Uit het onderzoek blijkt dat ondanks een daling van 11 procent, dat Albert Heijn nog steeds de meest gebruikte online supermarkt is. Boeiend om te zien, is dat mannen vaker een voorkeur hebben voor Jumbo en vrouwen vaker voor Picnic. Zware boodschappen zijn overigens voor vrouwen de belangrijkste reden om online de boodschappen te bestellen. Voor jongeren geldt dat tijdsbesparing vaker een belangrijke motivatie is.
Benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen en hoe lang we onze boodschappen nog fysiek in de winkelwagen leggen…
Verder lezen over Online Shop
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023