Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Dat is snel: nadat de Rabobank in 2014 de Rabo Scanner introduceerde om de irritante Random Reader te vervangen kondigt de bank vandaag aan dat het apparaatje al vanaf eind dit jaar uitgefaseerd gaat worden en dat het tegen het einde van 2019 niet meer nodig is, zo meldt de Telegraaf.
Als je digitaal bankiert via je smartphone heb je het ding nauwelijks meer nodig: het wordt dan eigenlijk alleen nog maar gebruikt om een nieuwe telefoon te autoriseren en om grote bedragen of meer dan 2500 euro per week over te maken.
Tegen het einde van volgend jaar gaat het kastje zelfs voor dat soort acties niet meer nodig zijn, zo zegt Bart Leurs, groepsdirectielid ‘digitale verandering’ bij de bank. “Dat soort scenario’s kunnen ook opgelost worden met 5-cijferige inlogcodes, het lezen van een vingerafdruk of hand- en gezichtsherkenning, in combinatie met allerlei monitoringsmogelijkheden.” Een extra kastje is volgens hem voor een steeds groter deel van de klanten niet meer de beste oplossing. We zullen binnen het jaar gaan weten wat de extra stappen zullen zijn om veilig te kunnen blijven bankieren als het om grote bedragen gaat.
Andere banken gaan mee
De Rabobank is niet de enige met dit idee: ook het moederbedrijf van de SNS, ASN en Regiobank wil de Digipas dit jaar overbodig gaan maken. Maar net zoals bij de Rabobank zal het kastje niet helemaal gaan verdwijnen. Sommige mensen hebben nu eenmaal geen mobiele telefoon of willen geen gebruik maken van de app en die kunnen bij alle banken wel het kastje blijven gebruiken.
De enige bank die niet aangeeft van plan te zijn afscheid te gaan nemen van het kastje op de korte termijn is de ABN Amro bank. Als je dus echt niet van plan bent om je bankzaken te gaan regelen via je telefoon weet je waar je voorlopig nog goed zit. In alle eerlijkheid valt er ook wel iets te zeggen voor een extra kastje om je belangrijke bankzaken te regelen. In combinatie met je pinpas is het toch een heel effectieve twee-factor authenticatie en de alternatieven moeten wel heel robuust zijn om het veiligheidsaspect van die hele combinatie te kunnen evenaren.
[Afbeeldingen © Patrick Smeets]
Verder lezen over Internet bankieren
Cybercrime21.06.2024
Phishingslachtoffers Bunq krijgen nu wel hun geld terug
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Nieuws24.01.2024
We stappen graag en vaak over, maar niet van bank
Online08.01.2024
Google Pay: dit zijn de voordelen en nadelen
Online01.11.2023
Wat is Wero en wat gebeurt er met iDEAL?
Online03.07.2023
Je kunt nu geld uit de muur trekken zonder pinpas
Cybercrime08.05.2023
Let op: dit zijn 5 internetscams die momenteel veel voorkomen
Online08.05.2023
De hardnekkige mythe rondom populaire tweestapsverificatie
Verder lezen over Rabobank
Mobile21.02.2024
Je kunt je iPhone nu als ‘pinterminal’ gebruiken
Online01.11.2023
Wat is Wero en wat gebeurt er met iDEAL?
Metaverse28.09.2022
Het metaverse wordt door banken gebruikt voor duurzaamheidsdoelen
Online17.05.2022
Waarom je moet oppassen bij geld pinnen in het buitenland
Cybercrime13.04.2022
Tweestapsverificatie van banken gemakkelijk verschalkt door phishing-scams
Banken zijn verwijtbaar als het op de gevolgen van phishing-scams aankomtCybercrime24.02.2022
Banken kunnen phishing via valse bankwebsites grotendeels verhinderen
Hoe een adequate bancaire systeemoplossing tegen phishing in beginsel mogelijk isMobile20.01.2022
Ongevraagde betalingstransacties aan de voordeur of met onbekenden? Beter van niet!
Mobile17.01.2022