Nieuws12.05.2021

​De allerbeste pro-vaccinatie campagne ligt nog in het verschiet


Terwijl het begin van het einde van de coronacrisis in zicht lijkt, tekent zich er een tweedeling binnen de samenleving af van enerzijds een ruime meerderheid die zegt zich te willen laten vaccineren en van anderzijds een substantiële minderheid die zegt daarvan vooralsnog af te willen zien. Prognoses van deze minderheid verschillen, maar veelgehoorde percentages belopen tussen de 15 en 25 procent. Binnen mijn persoonlijke omgeving ken ik meer mensen die zeggen zich niet te willen laten vaccineren, dan mensen die in de afgelopen 15 maanden corona hebben gehad. Het betreft dus onmiskenbaar een substantieel aantal.

Als overtuigd ‘pro-vaxxer’ heb ik veelvuldig tevergeefs geprobeerd om ‘anti-vaxxers’ met valide wetenschappelijke argumenten te overtuigen van de onmiskenbare voordelen van vaccinatie tegen corona. Hoewel de door hen gebruikte tegenargumenten in mijn ogen doorgaans volstrekt onwetenschappelijk en niet-objectief zijn, is het mij toch niet gelukt om zelfs maar één van hen van de voordelen van vaccinatie te overtuigen.

De allerbeste pro-vaccinatie campagne komt er aan

Niettemin verwacht ik dat er binnenkort hulp op de proppen komt. Nu de coronasituatie binnen enkele maanden een nieuwe fase lijkt in te gaan, verwacht ik dat binnenkort de allerbeste pro-vaccinatie campagne ooit wordt gelanceerd. Nee, die campagne wordt niet gelanceerd door de overheid die, na een briljante ingeving van Hugo de Jonge, een eigentijds marketingbureau met voornamelijk medewerkers op hippe schoenen inschakelt. En nee, die campagne wordt ook niet gefinancierd door SIRE die, zichzelf overtreffend, zich nu eens rechtstreeks op de doelgroep richt. Tenslotte is het ook niet Thierry Baudet die in zijn zucht om media-aandacht zijn standpunt over vaccinatie ineens 180 graden verandert.

‘Anti-vaxxers’ met ernstige corona vertegenwoordigen de beste pro-vaccinatie campagne

Nee, het zijn naar alle waarschijnlijkheid de ‘anti-vaxxers’ zelf die met het ultieme argument voor vaccinatie op de proppen zullen komen. Op enig moment ontstaat er hoogstwaarschijnlijk namelijk een situatie dat er een substantieel aantal coronapatiënten in het ziekenhuis is opgenomen, dat zich heel bewust niet heeft laten vaccineren. De media zullen hier ongetwijfeld met het nodige gevoel voor dramatiek opduiken en vervolgens enkele van deze spijtoptanten aan het bijna ademloze woord laten. Mensen met heel erg veel spijt dat ze zich niet hebben laten vaccineren toen het kon, die nu in het ziekenhuis liggen met ernstige corona en de kans op overlijden.

‘Anti-vaxxers’ met ernstige corona vertegenwoordigen uiteindelijk de beste pro-vaccinatie campagne die een samenleving zich maar kan wensen. Ik vermoed en voorspel dat veel ‘anti-vaxxers’ als gevolg daarvan serieus zullen overwegen om zichzelf alsnog te laten vaccineren. ‘Beter laat dan nooit’, zei mijn grootmoeder zaliger altijd, dus laat maar komen die spijtcampagne!

[Fotocredits – James Thew © Adobe Stock]

Art Huiskes
Art Huiskes

Art ziet zichzelf als onderzoeksjournalist en doorgrondt het liefst thema's die anderen volgens hem laten liggen. Verklarende en verdiepende artikelen vormen zijn stijl. Hij schuwt ingewikkelde materie daarbij niet.

...

Verder lezen over Campagne

Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man

Bijna iedereen heeft wel een antwoord als je hem vraagt wat hij of zij zou doen met 120 miljoen, maar niemand vraagt wat je nu doet om je een winnaar te voelen. Wat als je dat wel doet?

Entertainment04.06.2024

Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

In aanloop naar Valentijnsdag lanceerde Intertoys vanuit hartje Rotterdam zijn eerste social campagne gericht op volwassenen, de Love Challenge. In een speciale bloemenkas voor de markthal in Rotterdam, ondergaan koppels...

Marketing13.02.2024

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

'De enige roos die nooit verwelkt’
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...

Online27.03.2023

Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

voor een toekomst zonder dementie
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

EA Sports heeft in samenwerking met verschillende competitiepartners een reeks in-game kits gelanceerd met krachtige boodschappen over het uitbannen van racisme en discriminatie in het voetbal, zowel op als buiten het ve...

Gaming22.03.2023

Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

Alle spelers kunnen de actie supporten
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

KLM heeft deze week als eerste luchtvaartmaatschappij ChatGPT, het geavanceerde taalmodel (software GPT-3.5) van OpenAI, toegevoegd als onderdeel van een communicatiecampagne. Valentijnsdag Op 14 februari lanceerde...

Marketing16.02.2023

ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

resultaten zijn positief

Verder lezen over Coronavirus

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

​Sprong naar nieuwe gastheersoort luidt gevaarlijkste periode virusinfectie in

Van vleermuizen is genoegzaam bekend dat ze veel potentieel gevaarlijke virussen met zich meedragen. Vanwege hun snelle stofwisseling en bijzonder krachtige immuunsysteem kunnen ze gastheer zijn voor veel verschillende s...

Online25.07.2023

​Sprong naar nieuwe gastheersoort luidt gevaarlijkste periode virusinfectie in

Endemische versus pandemische systeemrisico's virusinfecties
Waarom aantallen wappies, gekkies en complotdenkers toenemen

Tijdens de coronapandemie heeft het grote publiek voor het eerst kennis kunnen maken met de alleszins bevreemdende manifestaties van wappies, gekkies en complotdenkers. Sinds de opkomst van sociale media ruim 15 jaar gel...

Online22.02.2023

Waarom aantallen wappies, gekkies en complotdenkers toenemen

iPhone-fabriek Foxconn: over een maand weer op volle capaciteit

Foxconn verwacht dat het eind december, begin januari weer op volle sterkte draait. Foxconn is de fabrikant van iPhones en die had door allerlei lockdowns in China de laatste tijd te weinig capaciteit om op volle toeren...

Mobile05.12.2022

iPhone-fabriek Foxconn: over een maand weer op volle capaciteit

​Sunweb heeft beste jaar ooit: ‘Corona gebruikt om te investeren in digitalisering’

Wie denkt dat de coronaperiode reisorganisaties alleen maar kopzorgen heeft bezorgd, heeft het mis. Reisorganisatie Sunweb heeft corona gebruikt om meer te investeren in digitalisering. De reisorganisatie heeft met alle...

Lifestyle18.11.2022

​Sunweb heeft beste jaar ooit: ‘Corona gebruikt om te investeren in digitalisering’

Qua uitstoot zijn we weer bijna op pre-coronaniveau

We waren zo lekker bezig: doordat we niet meer massaal de weg opgingen, was de uitstoot van CO2 in de coronatijd aanzienlijk lager dan normaal. Helaas zijn we nu bijna terug bij hoe hevig de uitstoot was voor corona en d...

Nieuws14.11.2022

Qua uitstoot zijn we weer bijna op pre-coronaniveau

De evolutionaire ontwikkeling van het coronavirus opnieuw geduid

De meeste ontwikkelingen zijn achteraf een stuk beter te duiden dan op het moment dat we er midden in zitten. Dit geldt zowel voor de meeste maatschappelijke ontwikkelingen als ook voor de evolutionaire ontwikkeling van...

Nieuws02.09.2022

De evolutionaire ontwikkeling van het coronavirus opnieuw geduid

De karakteristieke wijze waarop zoönoses zich doorgaans ontwikkelen
​De CoronaMelder-app kan van je telefoon af

Het is over voor de CoronaMelder-app. De overheid stopt op 22 april met de ondersteuning ervan. De servers gaan offline en dat betekent dat je niet langer een melding krijgt als er iemand met het coronavirus bij je in de...

Mobile20.04.2022

​De CoronaMelder-app kan van je telefoon af