De grootste techbedrijven ter wereld slaan hun handen ineen tegen de verspreiding van nepnieuws over het coronavirus. Google, Facebook, Microsoft, LinkedIn, Twitter, Reddit en YouTube lieten maakten dit bekend via een verklaring op Twitter. Ze gaan nauw samenwerken om te voorkomen dat nepnieuws zich op deze platformen kunnen verspreiden. Deze grote jongens bereiken een miljoenen – zo niet miljarden – publiek dus het is een heel goed initiatief om zoveel mogelijk nepnieuws gezamenlijk te onderscheppen.
Tot nu toe is niet bekend hoe de bedrijven (gezamenlijk) het nepnieuws willen onderscheppen. Het zal neerkomen op het verwijderen van misleidende berichten over het coronavirus. Dat betreft trouwens niet alleen berichten, maar ook nieuwsartikelen van een bedenkelijke bron en advertenties. De afgelopen weken waren er verschillende partijen die adverteerden met zogenaamde COVID-19 behandelingen en doken er video’s op met valse informatie over de oorsprong van het virus.
Het is nu nog niet bekend of de bedrijven zich eerst of alleen richten op de aanpak van nepnieuws in de Verenigde Staten, of dat dit wereldwijd aangepakt wordt. In ons eigen land hebben we er namelijk ook volop mee te maken. Dit weekend dook er nog een nep bericht op van een ‘arts’ van het Amphia Ziekenhuis in Breda. Dat bericht werd massaal gedeeld, maar er bleek niets van waar.
Los van de gezamenlijke verklaring van de grote techbedrijven hebben zij al een eigen aanpak ontwikkeld om nepnieuws te ontdekken en aanpakken. Google verbood bijvoorbeeld al Android-apps die gerelateerd zijn aan het coronavirus. Facebook verwijdert dagelijks misleidende advertenties en Twitter blokkeert accounts die complottheorieën delen. Maak zelf ook melding op de platforms als je nepnieuws ontdekt. Hoewel berichten gescreend worden kan verspreiding namelijk maar deels worden voorkomen.
In de Verenigde Staten deed afgelopen weekend het hardnekkige gerucht de ronde dat president Trump zich voorbereidde om inwoners mee te delen dat er een complete lockdown zou komen. Het gevolg van het gerucht was enorm, Amerikanen gingen massaal hamsteren uit angst voor quarantaine. Blijkbaar heeft dit bericht zich nog groots kunnen verspreiden, dus de aanpak van de techbedrijven is nog niet bepaald optimaal.
De website TechCrunch heeft de techbedrijven om een statement gevraagd over hun aanpak van nepnieuws. LinkedIn schreef zelf al een post over hun aanpak, lees deze hier. Een woordvoerder van Twitter liet weten dat zij ook een statement hebben geplaatst op het eigen platform en laat weten dagelijks de situatie te bekijken. De CEO van Google, Sundar Pichai, publiceerde deze maand twee blogartikelen over de aanpak van het bedrijf, de laatste dateert van 15 maart. Facebook publiceert informatie op zowel Facebook als Instagram en verwijst daar naar betrouwbare bronnen, zoals de WHO en lokale gezondheidsautoriteiten.
De situatie rondom het coronavirus, de aanpak van de overheid, gevolgen en het laatste nieuw vind je op de website van het RIVM en de Rijksoverheid.