Toezichthouders van de Amerikaanse luchtvaart hebben gisteren een nieuw beleid onthuld dat de goedkeuring voor het commercieël
gebruik van drones (onder bepaalde voorwaarden) in de Verenigde Staten moet versnellen.
De FAA, zo werd vorige week al door
Reuters gemeld, zou “blanket” certificering uit gaan reiken aan bedrijven die vrijgesteld zijn van een Amerikaanse verbod op gebruik van commerciële drones. Daardoor werd het mogelijk de drones te gebruiken tot een hoogte van maximaal 200 voet (61 meter) overdag en binnen het visuele zicht van de bestuurder. Maar tot nu duurde dat proces voor bedrijven met vrijstelling tot zo’n 60 dagen.
“Het bureau verwacht dat met het nieuwe beleid bedrijven en particulieren die gebruik willen gaan maken van UAS (onbemande vliegtuigen) binnen deze beperkingen veel sneller aan de slag kunnen,” zo heeft de FAA bekend gemaakt.
Deze verandering kan een impuls zijn voor bedrijven die al vrijstelling hebben van het commerciële drone verbod, zoals Chevron, Berkshire Hathaway’s BNSF Railway Co en State Farm Mutual Automobile Insurance Co.
Lobbyisten zijn verheugd over deze verandering, maar zeggen dat de FAA het proces voor het vrijstellen van bedrijven veel te traag en streng blijft. Er zijn slechts 48 vrijstellingen verleend van enkele honderden verzoeken.
In februari heeft de FAA regels voorgesteld die het huidige verbod op het meeste commerciële drone gebruik zou opheffen. Maar vertegenwoordigers van de industrie zeggen dat het zou nog jaren zal duren voordat het verbod wordt opgeheven, hierdoor zijn bedrijven genoodzaakt om het omslachtige vrijstelling proces te volgen.