Als er tussen Noord- en Zuid Holland een hyperloop netwerk voor goederenvervoer gerealiseerd zou worden, dan levert dat voor het Nederlandse milieu een forse CO2 reductie op. Dat blijkt uit het haalbaarheidsonderzoek ‘Cargoloop Holland’ van Hardt Hyperloop in samenwerking met Antea, Balance, Royal HaskoningDHV en SCenergy binnen het Hyperloop Development Program. Behalve de lagere CO2-uitstoot zorgt de hyperloop ook voor een positie effect op de logistieke sector. Bovendien zullen dagelijks 1.100 vrachtwagens minder over de A4 rollen, waardoor de huidige capaciteit van de infrastructuur beter benut kan worden en extra capaciteit voor ander vervoer beschikbaar komt.
Klinkt goed, zeker in de tijd dat de hele wereldtop in Glasgow bij elkaar aan tafel zit om tot overeenstemming te komen welke maatregelen genomen moeten worden om de uitstoot van CO2 de komende 20 jaar met 30 tot 50 procent, wereldwijd, terug te dringen.
Uiteraard hangt er een stevig prijskaartje aan de ontwikkeling van een regionaal hyperloop netwerk, tussen Noord- en Zuid Holland. De kosten voor het project worden geraamd op zo’n 1,5 miljard euro. De vraag is natuurlijk wel hoe accuraat die ramingen zijn. Doorgaans blijken de daadwerkelijke kosten van infrastructuur projecten achteraf altijd een stuk hoger uit te vallen, maar dat is natuurlijk koffiedik kijken. Feit is dat er de afgelopen jaren in die regio veel meer geld gestoken is in de uitbreiding van bestaande infrastructuur dan de 1,5 miljard die de initiatiefnemers van het hyperloop project denken nodig te hebben.
Volgens de berekeningen van de studie kan de hyperloop over een periode van 30 jaar 600.000 ton minder uitstoot realiseren. Daarbij is ook rekening gehouden met de impact van de aanleg van de infrastructuur en bijbehorende hubs.
Een ander voordeel, zo stelt Dominik Härtl van Hardt Hyperloop, is de extra werkgelegenheid die de ontwikkeling en realisatie van het hyperloop netwerk met zich meebrengt. “De industrie krijgt een flinke boost en het biedt werkgelegenheid aan minstens 13.000 mensen. Samen met de CO2-reductie en verbeterde en betrouwbare transporttijden die we met dit project kunnen realiseren, maakt dat de hyperloop een hele goede investering.” Hardt leidde de Cargo-hyperloop Holland-studie.
Hardt pleit in zijn studie voor de aanleg van de volledige Cargo-hyperloop Holland-corridor. Alleen zo kan het volledige potentieel aan economische voordelen benut worden. “Door de logistieke processen dusdanig te optimaliseren en door hyperloop transportdiensten te introduceren, kan het project ongeveer 3,2 miljard euro voordeel opleveren. Uit een vergelijking van de baten en kosten blijkt dat het project een netto contante waarde van bijna 2 miljard euro en een verhouding baten/kosten van 2,62 heeft. Dat is heel hoog voor projecten in de vervoersinfrastructuur projecten. Die baten zouden nog hoger kunnen uitvallen wanneer binnen dezelfde infrastructuur passagiers worden vervoerd”, aldus Hart.
Voor nu zijn het allemaal nog ideeën die op papier staan. De komende tijd zal moeten blijken of er voldoende draagkracht, ook financieel, voor het project gevonden kan worden. Mocht dat lukken en het hyperloop project inderdaad van de grond komen, dan zou dit wel eens een van de eerste hyperlooproutes ter wereld kunnen zijn.