Nieuws18.11.2016

Clickclickclick.click laat zien dat websites alles kunnen uitlezen


Als je een goed idee wilt hebben van hoe veel informatie websites uit je computer en je acties (of het ontbreken daarvan) kunnen trekken zou je een keer naar clickclickclick.click kunnen gaan. Het komt voort uit een kunstproject (WE ARE DATA) en het VPRO Medialab is met het idee van profiling aan de slag gegaan. Gemaakt door studio Moniker bestaat de website (die trouwens niks schadelijks achterlaat op je computer) uit een wit scherm een een hele duidelijke knop. Daar kun je op klikken. Of niet.

I see you

Wat je ook doet, vanaf het eerste moment komt er tekstueel in beeld wat je allemaal hebt gedaan (of niet) en als je het geluid aanzet begint een stem in het Engels tegen je te praten en commentaar te geven op wat er allemaal gebeurt. Het is op zich even interessant als verontrustend om te zien wat er allemaal aan data verzameld kan worden en de stem gaat daar op een leuke manier op in.

clickclickclick-scherm
clickclickclick-scherm

Indringend

De grapjes die langskomen als je de pagina wel open maar niet actief laat maken wel duidelijk dat er om je aandacht gevraagd wordt. Niet alleen dat, hoe langer je interactie hebt met de pagina, hoe meer dat er op basis van gedrag een analyse van je als gebruiker wordt gemaakt. Slim is dat er een lijst met ‘achievements’ is, dingen die je kunt doen om een percentage te laten oplopen zodat je uiteindelijk alles hebt gedaan dat er te meten valt en dan nog meerdere malen ook.

Het is zeker een leuk experiment en een goede reminder van wat je eigenlijk toch al wist: ‘ze’ willen alles van je weten online in de hoop daar munt uit te slaan, dus weet wat je doet. Of niet.

[Afbeelding © Studio Moniker]

...

Verder lezen over Online Marketing

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming