Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Ben je gek op winkels zoals Action, Xenos en Flying Tiger? Dan kun je vanaf nu uitkijken naar nog een winkel vol originele en hippe koopjes. Miniso is een Chinese winkel vol woon- en lifestyleproducten voor een aantrekkelijke prijs. Hoewel de budgetketen een Japanse uitstraling heeft, komt Miniso toch echt uit China. De winkelketen heeft al 4800 winkels in 86 landen en is op dit moment zo populair dat er maandelijks ongeveer 100 nieuwe winkels worden geopend.
3 Nederlandse winkels
In het voorjaar van 2020 staat de opening van 3 winkels in Nederland gepland. Amsterdam, Eindhoven en Utrecht zijn de steden waar de eerste Miniso-winkels worden geopend. De Mirage Retail Group (voormalige Blokker Holding) heeft de budgetwinkel naar Nederland gehaald. In het assortiment zitten zo’n 2000 artikelen, waarvan het grootste deel onder de 5 euro. De keten vernieuwt wekelijks het assortiment en iedere maand zijn er 600 tot 700 nieuwe producten te vinden.
Waarmee kunnen we Miniso vergelijken?
De vergelijking met HEMA en Action wordt veel gemaakt, hoewel die laatste toch een ander verdienmodel heeft. Miniso ontwerpt zelf de producten die zijn opgenomen in het assortiment en de kwaliteit en design doen denken aan Scandinavische winkels. Wat dat betreft komt Flying Tiger eerder in de buurt. Of Muji, de Japanse budgetwinkel vol hippe hebbedingen.
Miniso is toch Japans?
De winkelketen is in 2011 opgericht in China, waar ook het hoofdkantoor staat. Toch staat op de website dat Miniso een ‘Japans designmerk’ is en de teksten op producten staan in Japanse taal geschreven. Dat blijkt een slimme marketingstrategie te zijn van het bedrijf. Door het te profileren als Japans, hoopt Miniso meer te verkopen. Japanse producten en merken worden namelijk gezien als kwalitatief goed en hip.
Een Japanse naam en uitstraling dus, maar stiekem toch Chinees. De aantrekkelijk geprijsde producten en het vrolijke assortiment maken in ieder geval hebberig! En dat is natuurlijk precies het succes van de keten.
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023