Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl
Sinds de dood van de Amerikaan George Floyd staan delen van de wereld in brand. Het moet nu voor eens en altijd klaar zijn met racisme. Dat gaat op veel plekken gepaard met vreedzame demonstraties, maar jammer genoeg ook met geweld en plunderingen die op geen enkele manier goed te praten zijn, ongeacht de aanleiding. Vanuit de muziekwereld is nu ook een stil protest gekomen: Black Out Tuesday. Platenlabels en artiesten blijven een dag lang stil op social media, om solidariteit te tonen met de zwarte gemeenschap. En dat is niet zomaar, want als er één branche is die niet zonder deze gemeenschap is, dan is het wereld de wereld van de muziek.
Black Out Tuesday
Het idee van Black Out Tuesday is afkomstig van Jamile Thomas en Brianna Agyemang van platenmaatschappij Atlantic. Het doel is om deze week niet als een ‘normale’ week te laten verlopen. Ze zullen geen zakendoen zonder rekening te houden met de levens van de zwarte gemeenschap. En ze staan daarin niet alleen. Sony Music, Warner Music Group en Universal Music: alle grote platenmaatschappijen doen mee. De meeste maatschappijen kiezen ervoor om niet alleen op social media stil te zijn, maar ook brengen ze nu geen nieuwe muziek uit.
De pauseknop wordt ingedrukt
Onder de hashtags #TheShowMustBePaused en #BlackOutTuesday worden nu massaal berichten gepost op sociale media. Iedere Instagram-tijdlijn en Twitter-feed staat vol met slechts een zwarte afbeelding en de hashtag. Heel de wereld doet mee, om maar aan te geven dat het onderwerp racisme echt de wereld uit moet.
Nu.